برای گرفتگی عضلات چه بخوریم [ قرص ، ویتامین، مواد غذایی] موثر

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم

افراد ممکن است به علت‌های مختلفی دچار گرفتگی عضلات شوند. درد گرفتگی عضلات بسیار می‌تواند اذیت کننده باشد و منجر به آزرده خاطر شدن افراد شود. همچنین گرفتگی عضلات در بسیاری از مواقع منجر می‌شود تا افراد نتوانند به فعالیت‌های روزمره خود برسند.

بنابراین مصرف قرص‌ها و ویتامین‌های بخصوص یا استفاده از پماد گرفتگی عضلات، راهکارهای این دردها و التهابات ناشی از آنها هستند. در این مقاله ما پاسخ‌هایی برای سوالات پرتکرار شما عزیزان آماده کردیم. سوالاتی از جمله:

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

قرص برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

برای گرفتگی عضلات پا چه قرصی بخوریم؟ عضلات دست چطور؟

با ما همراه باشید تا به پاسخ سوالات ذهنی خودتان دست پیدا کنید.!

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم

دلایل مختلفی برای شکل‌گیری گرفتگی عضلات وجود دارند که از جمله این دلایل می‌توان به فعالیت فیزیکی بیش از حد، کمبود مواد معدنی، کم‌آبی بدن یا شرایط پزشکی خاص اشاره کرد. درمان‌های مختلفی برای گرفتگی عضلات وجود دارند که یکی از مرسوم‌ترین و متداول‌ترین راهکارها استفاده از قرص‌ها و داروهای ضد التهاب و شل کننده عضلات است. یکی از سوالات همیشگی بیماران این است که قرص برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟ در ادامه به معرفی و شرحی کوتاه از چند قرص مناسب برای گرفتگی عضلات خواهیم پرداخت.

  • متوکاربامول (Methocarbamol)
  • سلکوسیب (Celecoxib)
  • ایندومتاسین (Indomethacin)
  • پیروکسیکام (Piroxicam)
  • دیکلوفناک (Diclofenac)

این قرص‌ها در واقع خاصیت شُل کنندگی عضلات را دارند که برای کاهش درد و گرفتگی عضلات موثر عمل می‌کنند. سازوکار تاثیر این قرص‌ها از طریق سیستم عصبی مرکزی است. اکثر این داروها با تاثیراتی که برا اعصاب مرکزی می‌گذارد می‌توانند کمک شایانی به کاهش انقباضات غیرارادی عضلات کنند.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم

این داروها ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) هستند که برای کاهش التهاب و درد عضلات بدن در شرایطی چون آرتروز و گرفتگی مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرند. عملکرد داروهای مذکور در بدن به این صورت است که یک‌سری از آنزیم‌های داخل بدن را کنترل می‌کنند تا منجر به التهاب نواحی درگیر گرفتگی عضله نشوند. بطور کلی تسکین درد و کاهش تورم از جمله تاثیرات این قرص‌ها محسوب می‌شوند.

حتما مطالعه کنید : بهترین قرص برای زانو درد

تجویز هرکدام از این داروها طولانی مدت نیست و در واقع پزشکان این داروها را برای مدت کوتاهی به بیماران پیشنهاد می‌کنند. البته در کنار مصرف قرص، فیزیوتراپی و استراحت بدن نیز فرآیند بهبود گرفتگی عضلات را تسریع می‌بخشند.

نکات مهم در استفاده از داروها

مصرف دارو همیشه یک اقدام محتاطانه بوده است و خواهد بود. زیرا در صورت مصرف داروی اشتباه یا طریقه مصرف نادرست ممکن است یک‌سری عوارض ناخوشایندی برایتان در پی داشته باشد. خواهشمندیم نکات زیر را مورد توجه خود قرار دهید:

  • مشاوره با پزشک: هرگز بدون مشورت پزشک هیچ دارویی را سرخود و بی رویه مصرف نکنید. داروی مناسب بر اساس وضعیت شما با توجه به تشخیص پزشک باید تجویز شود.
  • عوارض جانبی: عوارض جانبی داروهای ضد التهاب و شل کننده عضلات کم نیستند، درصورتی که بدون دستور پزشک مصرف کنید شاید اشتباه باشد و درگیر این عوارض شوید.
  • مدت زمان مصرف: به همان مدت زمانی که پزشک معالج برای شما تعیین کرده، داروها را مصرف کنید. به عنوان مثال شاید پزشک از شما خواسته باشد در سه روز این داروها را مصرف کنید. بنابراین مدت زمانی که پزشک به شما اعلام می‌کند را اولویت خود قرار دهید.

آیا این قرص‌ها برای گرفتگی هر عضله‌ای استفاده می‌شوند؟

بله، برخی از سوالات بسیار پرتکرار که نزد مبتلایان به گرفتگی عضلات مطرح می‌شود این است که برای گرفتگی عضلات پا چه بخوریم یا برای گرفتگی عضلات دست چه قرصی باید مصرف کنیم؟

در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که درواقع هیچ تفاوتی میان گرفتگی عضلات پا و دست و سایر بخش‌های بدن وجود ندارد. برای درمان گرفتگی عضلات تمام این اعضا و بخش‌های بدن قرص‌های واحدی درنظر گرفته می‌شود. تمام قرص‌هایی که در بخش قبل اعم از متوکاربامول، سلکوسیب، ایندومتاسین، پیروکسیکام و دیکلوفناک معرفی کردیم، در کاهش درد و بهبود گرفتگی عضلات موثر هستند.

مشورت با پزشک مربوطه اطلاعات درست‌تر و دقیق‌تری را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهد.

کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می،شود

کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود

یکی از علت‌های مهمی که منجر به گرفتگی عضلات می‌شود، فقدان ویتامین‌ها و منبع‌های مغذی بدن انسان است. برای پاسخ به سوال کمبود کدام ویتامین باعث گرفتگی عضلات می شود و ویتامین برای گرفتگی عضلات چه بخوریم، جدول ذیل را تهیه و تنظیم کردیم.

ویتامین/ماده معدنی

غذاهای حاوی ویتامین/ماده معدنی

ویتامین B1

غلات کامل، برنج قهوه‌ای، گوشت مرغ، سویا، آجیل و خشکبار، لوبیا، نخود فرنگی

ویتامین B12

جگر، گوشت گاو، گوشت بره، مرغ، تخم مرغ، لبنیات

ویتامین D

نور خورشید، ماهی‌هایی مثل سالمون و ساردین، گوشت گاو و جگر گاو، مرغ، تخم مرغ، محصولات لبنی، آب میوه‌های غنی شده با ویتامین دی

ویتامین E

فندوق، بادام زمینی، کلم بروکلی، اسفناج، روغن زیتون، روغن جوانه گندم

منیزیم

آجیل، دانه‌ها و غلات فرآوری نشده، حبوبات، ماهی، محصولات گوشتی

پتاسیم

موز، کلم بروکلی، جعفری، حبوبات، آجیل و دانه‌ها، ماهی، گوشت گاو، گوشت مرغ و بوقلمون

کلسیم

لبنیات، برگ خردل، دانه چیا، دانه کنجد، پرتقال و آب پرتقال

برای گرفتگی عضلات چه ویتامینی بخوریم

از آنجایی که کمبود ویتامین‌های گروه B، D، E و منیزیم و پتاسیم و کلسیم علتی بر گرفتگی عضلات هستند، در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین مولتی ویتامین برای گرفتگی عضلات می‌پردازیم. با مصرف این مولتی‌ویتامین‌ها، به تامین ویتامین‌ها و مواد موردنیاز بدن کمک می‌کنید و نه تنها گرفتگی عضلات بلکه بدن خود را در مقابل هر بیماری دیگری که به فقدان این موارد است مقاوم خواهید کرد. در واقع با یک تیر چند نشان را مورد هدف قرار می‌دهید.

  • گلوکوزامین
  • اوو سوی
  • پیاسیدین
  • اوودین
  • فست ران

حتما مطالعه کنید : بهترین ویتامین برای درد مفاصل

با استفاده از این موارد بعنوان مولتی ویتامین برای گرفتگی عضلات، قدم مثبت و موثری در کاهش درد و التهاب گرفتگی عضلات برمی‌دارد. مصرف مولتی ویتامین برای گرفتگی عضلات و هر علت دیگری، همیشه پیشنهاد می‌شود تا به‌نوعی پیشگیری انجام شود. نحوه مصرف و زمان مصرف هرکدام از این مولتی ویتامین‌ها بطور به‌خصوصی باید تحت نظر پزشک مشخص شود. بنابراین تنها به اطلاعاتی که پزشک مربوطه در اختیار شما قرار می‌دهد اکتفا کنید.

مواد غذایی موثر بر گرفتگی عضلات

گرفتگی عضلات می‌تواند به دلایل مختلفی مانند کمبود مواد معدنی، کم‌آبی بدن یا تمرینات شدید ورزشی رخ دهد. مصرف برخی مواد غذایی می‌تواند به کاهش این گرفتگی‌ها کمک کند:

  1. موز: موز سرشار از پتاسیم است که می‌تواند به پیشگیری از گرفتگی عضلات کمک کند.
  2. اسفناج: اسفناج دارای منیزیم و کلسیم است که نقش مهمی در عملکرد صحیح عضلات دارند.
  3. آب نارگیل: آب نارگیل یک منبع خوب پتاسیم و الکترولیت‌ها است که می‌تواند به بازگرداندن تعادل الکترولیتی بدن کمک کند.
  4. ماهی: ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن، منابع خوبی از امگا-3 و ویتامین D هستند که می‌توانند به کاهش التهاب و بهبود عملکرد عضلات کمک کنند.
  5. بادام: بادام حاوی منیزیم و کلسیم است که به بهبود عملکرد عضلات کمک می‌کند.
  6. آب: نوشیدن آب کافی برای جلوگیری از کم‌آبی بدن بسیار مهم است که می‌تواند یکی از عوامل اصلی گرفتگی عضلات باشد.
  7. سیب‌زمینی شیرین: سیب‌زمینی شیرین سرشار از پتاسیم و منیزیم است که به کاهش گرفتگی عضلات کمک می‌کند.
  8. لبنیات: محصولات لبنی مانند شیر و ماست منابع خوبی از کلسیم هستند که برای سلامت عضلات ضروری است.
  9. آواکادو: آواکادو حاوی پتاسیم و منیزیم است که می‌تواند به کاهش گرفتگی عضلات کمک کند.

با گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی خود و همچنین اطمینان از مصرف کافی آب، می‌توانید به کاهش گرفتگی عضلات و بهبود عملکرد ورزشی خود کمک کنید.

پماد گرفتگی عضلات

پماد گرفتگی عضلات

در کنار مصرف قرص و دارو، می‌توانید از پمادهای مخصوص به‌منظور بهبود وضعیت و کاهش درد و گرفتگی عضلات استفاده کنید. این پمادها اصولاً حاوی موادی هستند که با بهبود جریان خون، منجر به کاهش انقباضات عضلات می‌شوند. چند مورد از پماد گرفتگی عضلات موثر:

  • پیروکسیکام
  • دیکلوفناک
  • رزماری
  • آیس مینرال
  • رادیان
  • دپی
  • ترموراب
  • Painrest

طرز استفاده از پماد گرفتگی عضلات

  1. پیش از استفاده پماد، نواحی مورد نظر را به‌خوبی بشویید و خشک کنید تا پماد بهتر جذب شود.
  2. مقدار کافی از پماد گرفتگی عضلات را بر روی ناحیه درد بمالید. نه کمتر و نه بیشتر
  3. پماد را به آرامی روی پوست ماساژ دهید تا هم به خوبی جذب شود و هم بهبود جریان خون را درپی داشته باشد.
  4. بعد از اتمام ماساژ، شستشو دست‌ها در اولویت باشد تا بصورت ناخواسته پماد با مناطق حساس مانند چشم تماس نداشته باشد.
  5. با توجه به دستور مصرف پزشک، پماد را چندین مرتبه در روز استفاده کنید.
  6. استفاده منظم از پماد به دستیابی نتیجه موردنظر موثر است.

درمان گرفتگی عضلات در خانه

حال که متوجه شدیم برای گرفتگی عضلات چه بخوریم و چه پمادهایی را مصرف کنیم، راهکارهای دیگری تحت عنوان درمان گرفتگی عضلات در خانه مطرح می‌شوند که بسیار موثر هستند.

درمان گرفتگی عضلات در منزل

موثرترین راه برای درمان گرفتگی عضلات در خانه استراحت است زیرا استراحت کردن به عضلاتی که دچار آسیب شده‌اند فرصتی برای بازسازی می‌دهند. سعی کنید در این دوران از انجام فعالیت‌های شدید مانند بلند کردن اجسام سنگین، وزش‌های سخت و غیره دوری کنید تا فشار و تنش در عضلات کاهش یابند.

دومین راه موثر استفاده از حرارت و سرما است. گذاشتن یخ به در ناحیه آسیب دیده باعث می‌شود تا التهاب و درد کاهش یابد، در حالی که استفاده از گرما به بهبود گردش خون و آرامش عضلات کمک می‌کند. می‌توانید از کمپرس یخ برای 10 دقیقه و یا از کمپرس گرم و حوله داغ برای ایجاد گردش خون بهتر ناحیه اسیب دیده استفاده کنید تا درد و تنش عضلانی کاهش یابد.

همچنین، مورد دیگری که بسیار پیشنهاد می‌شود دوش آب گرم است که می‌تواند عضلات را آرام کند، گردش خون را افزایش دهد و به تسکین دردهای عضلانی منجر شود. ماساژ آرامش‌بخش نیز می‌تواند به تسکین درد و کاهش فشار در عضلات کمک کند. با استفاده از فشارهای آرام و کم، می‌توانید گرفتگی عضلات را کاهش داده و به بهبود گردش خون کمک کنید.

این روش‌های ساده و مؤثر می‌توانند به شما کمک کنند تا در خانه، بدون نیاز به داروهای خاص، عضلات خود را درمان کنید. در صورتی که علائم شدیدتری داشته باشید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا راهنمایی‌های متناسب با وضعیت خود دریافت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله به وضوح بیان کردیم که گرفتگی عضلات علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. فعالیت‌های سنگین فیزیکی، بیماری‌های خاص و فقدان برخی ویتامین‌ها در بدن می‌توانند از علل‌های اصلی گرفتگی عضلات تلقی شوند. یک‌سری مولتی ویتامین برای گرفتگی عضلات وجود دارند که چند مورد را در مقاله معرفی کردیم تا بتوانید فقدان ویتامین‌ها و مواد مغذی در بدن را جبران کنید.

در کنار این مورد اینکه قرص برای گرفتگی عضلات چه بخوریم نیز بطور مفصل صحبت کردیم. از سازوکار کاهش التهاب و خاصیت شُل کنندگی داروهای مختلف گفتیم و در ادامه چند داروی موثر در گرفتگی عضلات را معرفی کردیم. امیدواریم که این محتوا برایتان مفید بوده باشد…

تا الان 3 امتیاز ثبت شده
◾️ اگر این مطلب برایتان مفید بود، لطفا به اشتراک بگذارید
Twitter
Telegram
LinkedIn
Facebook

سوال یا نظری دارید!؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + یازده =