جراحی تعویض مفصل لگن [ عکس ، فیلم ، مدت زمان استراحت ]

جراحی تعویض مفصل لگن، یک تکنیک پزشکی پیشرفته و مدرن است که با هدف کاهش درد و بهبود حرکت در افرادی که دچار مشکلات جدی در این نواحی هستند، انجام می شود. این جراحی یکی از موثرترین جراحی‌ها برای بیمارانی است که دچار آرتروز، آرتریت یا صدمه های شدید هستند. در این روش مفصل تخریب شد‌ه ران در ناحیه لگن با یک مفصل مصنوعی جایگزین می‌شود.

با استفاده از روش‌های جدید و به روز شد‌ه و تجهیزات کامل، پزشکان متخصص و حاذق می توانند مفصل آسیب دید‌ه را با یک پروتز ساخته شده از مواد مرغوب، جایگزین مفصل طبیعی کنند.در این جراحی، جراح متخصص قسمت آسیب دید‌ه مفصل را جدا می‌کند و مفصل مصنوعی  را به جای آن قرار می‌دهد. وضعیت بیمار پس از عمل بهبود پیدا می‌کند و معمولا تحت فیزیوتراپی قرار می‌گیرد تا توانایی حرکتی خود را دوبار‌ه به دست بیاورد.

 این روش علاوه بر اینکه بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر بسزایی دارد باعث می‌شود فعالیت‌های روزمره خود را دوبار‌ه انجام دهند. با پیشرفت‌های پزشکی عمل تعویض مفصل لگن به یکی از راه حل‌های موثر برای درمان مشکلات مفصل تبدیل شد‌ه است.در این مقاله به بررسی تعویض مفصل لگن، زندگی پس از آن، نحوه خوابید‌ن، دستشویی رفتن و مدت استراحت بعد از عمل می‌پردازیم.

جراحی تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن یکی از موفق آمیزترین روش‌های عمل ارتوپدی است. همچنین، در قرن 21 این روش به عنوان یکی از ده پیشرفت برتر پزشکی به شمار می آید.هزاران نفر در سرتاسر دنیا این عمل را برای درمان بیماری‌های آرتروز، آسیب دیدگی، عفونت و شکستگی لگن انجام داده اند و پس از سال‌ها تحمل درد و رنج و محدودیت به مرحله ای جدید از زندگی خود پا گذاشته اند.

با این جراحی، بیماران قادر به ارتقاء کیفیت زندگی خود و راه رفتن دوباره هستند. در کشور ما این عمل با استفاده از آخرین روش های روز دنیا و در سطح پیشرفته ای انجام می شود.عمل تعویض مفصل لگن به عنوان آرتوپلاستی مفصل لگن نیز شناخته می شود که عملی حیاتی است که طی آن مفصل آسیب دید‌ه لگن با یک مفصل مصنوعی جایگزین می شود.

در برخی موارد، پزشک بعد از انجام معاینه کامل فرد بیمار تصمیم می‌گیرد تا به طور کامل کل مفصل یا فقط بخش آسیب دیده آن را عوض یا بازسازی کند. این عمل در حال حاضر با استفاده از روش‌های پیشرفته و منحصر به فرد انجام می‌شد.

تعویض مفصل لگن

مفصل لگن یا مفصل هیپ یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین مفاصل های بدن است زیرا، تمام حرکات و ایستاد‌ن ما به این مفصل وابسته است. این مفصل محل اتصال استخوان لگن و ران است.آسیب ها و مشکلاتی مانند شکستگی، آتروز، دررفتگی مادرزادی و سیاه شد‌گی ( نکروز) در هر یک از این استخوان ها می تواند منجر به اختلالات، محدودیت ها و درد در فعالیت های روزمره شود.

 استخوان ران، بزرگترین و قوی‌ترین و محکم‌ترین استخوان بدن است که نقش حیاتی در حرکات و استقامت ما دارد. این استخوان، بالا تنه را به پایین تنه وصل می‌کند و از طریق مفصل لگن ( حفره استابولوم) به قسمت بالایی و با استخوان درشت‌نی به قسمت پایینی ( مفصل زانو) متصل می‌شود.

همچنین، استخوان ران محافظی برای روده‌ها، مثانه و اندام‌های جنسی است ودر حفظ تعادل در شرایط مختلف کمک می کند. مفصل هیپ وظیفه کنترل استقامت و حرکات اندام تحتانی را به عهده دارد و برای عملکرد بهینه نیاز به سلامت  دارد.در این موارد، درمان مناسب چه به صورت جراحی و غیر جراحی توسط پزشکان متبحر ضروری است تا مشکلات حرکتی، لنگش و سفتی مفصل بهبود یابد.

مفصل لگن مصنوعی

مفصل مصنوعی، دستگاهی است درون بدن قرار می‌گیرد تا جایگزین مفصل طبیعی آسیب دید‌ه شود. به عنوان مثال، زمانی که مفصل لگن یا ران به طور کامل تخریب می‌شود پزشک ارتوپد در یک عمل جراحی آن را با پروتز جایگزین می‌کند.

 این عمل به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کرد‌ه و به فعالیت روزمره و حرکت آن ها سرعت می‌بخشد. ایمپلنت ( implant) به هر وسیله مصنوعی که درون بدن قرار می‌گیرد گفته می شود، بنابراین مفصل مصنوعی یک نوع ایمپلنت است.در عوض پروتز( prosthesis) به وسیله‌ای اشاره دارد که به جای قسمتی از بدن که از بین رفته و وجود ندارد، نصب می‌شود. از این رو، می توان گفت که مفصل مصنوعی لگن نیز یک پروتز محسوب می‌شود.

این توضیحات نشان دهند‌ه این است که اهمیت مفصل های مصنوعی در دسته بندی ایمپلنت‌ها و پروتز‌ها هستند.

مفصل طبیعی لگن از دو بخش اصلی تشکیل شد‌ه است :

  • سر استخوان ران ( گوی )
  • حفره استابولوم ( کاسه )

هدف اصلی این ساختار این است که  یک سطح تماس با حداقل اصطحکاک است، تا دو تا استخوان به راحتی بتوانند در کنار هم حرکت کنند. پروتز لگن نیز مانند مفصل طبیعی طراحی شده و شامل یک سر و یک کاسه است.این پروتز یک قطعه یک تکه نیست، بلکه از بخش های متعددی تشکیل شده است : قسمت لگنی و قسمت رانی. قسمت لگنی شامل کاسه فلزی، کاسه پلی اتیلنی و پیچ ها است و در استخوان لگن قرار می گیرد.

زندگی بعد از تعویض مفصل لگن

بعد از جراحی عوض کردن مفصل لگن، اکثر بیماران حدود 90 تا 95 درصد می‌توانند زندگی عادی خود برگردند  و زندگی خود را بدون درد تجربه کنند. این عمل‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا به فعالیت‌های روزمره و تحرک طبیعی خود برگردند. اگر چه بیماران می توانند اکثر فعالیت های روزمره خود را دوباره آغاز کنند، اما لازم است برخی روش ها و عادت ها را برای انجام کارها تغییر دهند.

عمل تعویض مفصل لگن چند ساعت طول می کشد ؟

مدت زمان جراحی تعویض مفصل لگن امکان دارد برای همراهان بیمار و پزشک جراح تفاوت داشته باشد.

 وقتی همراهان بیمار سوال می‌کنند که این عمل چقدر طول می‌کشد؟ به طور معمول منظورشان زمان ورود بیمار به اتاق عمل تا خروج او از اتاق عمل است، اما برای جراح متخصص مدت اصلی عمل به مدت زمانی که زخم باز است، مربوط می شود.

معمولا این جراحی حدود یک ساعت طول می‌کشد  و این زمان بستگی به تجربه  پزشک جراح و نوع آسیب دیدگی مفصل‌ها دارد. اما بیمار یک ساعت پیش از آغاز جراحی به محوطه عمومی اتاق عمل منتقل می‌شود و پس از جراحی نیز امکان دارد 2 تا 3 ساعت در اتاق ریکاوری بماند.

 به همین خاطر، معیار همراهان بیمار  این است که عمل ممکن است چند ساعت طول بکشد. عوامل مختلفی همچون پیچیدگی، آسیب و تکنیک‌های جراحی می‌توانند بر مدت زمان این عمل تاثیر بگذارند. بسیاری از آسیب‌های مفصلی نیاز به جراحی‌های تخصصی و زمان‌بر دارد.

مدت استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن

دوره نقاهت و استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن به وضعیت جسمی هر بیمار و نوع جراحی که انجام داد‌ه بستگی دارد.رعایت مراقبت و نکته‌های توصیه شد‌ه  توسط پزشک، باعث  بهبودی سریع و کاهش عوارض احتمالی و جانبی می‌شود.

 بعد از جراحی، پانسمان روی بخیه‌ها قرار می‌گیرد تا از آن ها محافظت شود. در صورتی که عمل با روش کمترین تهاجم انجام شود، بیمار به طور معمول قادر است همان روز جراحی راه برود.هر چند امکان دارد به خاطر ورم پاها و انگشتان راه رفتن و ورزش کردن کمی دشوار باشد.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل لگن

بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، رعایت کرد‌ن نکات خوابید‌ن بسیار حائز اهمیت و مهم است. برای جلوگیری از عوارض و بهبود وضعیت خود، روی تخت بخوابید و از خوابید‌ن روی زمین پرهیز کنید.هنگام خواب بالش را بین زانوهای خود قرار دهید و از خوابید‌ن به سمت قسمت عمل شد‌ه پرهیز کنید. همچنین، از چرخش ناگهانی لگن و کشش بدن و قرار داد‌ن پا‌ها روی هم خودداری کنید. روی کمر دراز بکشید و زاویه پشتی تخت را بیشتر از 45 درجه تنظیم نکنید. با رعایت این نکته ها، می توانید در روند بهبودی خود اثر زودتری بگذارید.

انتخاب روش مناسب و درست خواب، می تواند باعث کاهش عوارضی مانند درد در روزهای اول بعد از جراحی شود و تاثیر زیادی بر ماندگاری درمان داشته باشد.به همین علت، متخصصین به طور معمول بعد از جراحی و حتی گاهی پیش از آن، پوزیشن مناسب خوابید‌ن را به بیماران آموزش می‌دهند. خوابید‌ن صحیح نه تنها راحتی را افزایش می دهد، بلکه فرآیند بهبودی را نیز تسریع می کند.

 برای کاهش فشار روی مفصل، مناسب ترین وضعیت بعد از تعویض مفصل لگن، خوابید‌ن به پشت است. اگر این حالت برای شما راحت نیست، می توانید به سمت پهلوی غیرعمل شد‌ه خود دراز بکشید.

دستشویی رفتن بعد از عمل تعویض مفصل لگن

دستشویی رفتن بعد از عمل تعویض مفصل یکی از مهم ترین دلواپسی‌های اصلی بیماران است. این جراحی به طور معمول بهترین گزینه برای افرادی که از درد و مشکلات حرکتی رنج می‌برند است و می‌تواند باعث بهبودی قابل توجهی در توانایی حرکتی آن‌ها ایجاد شود.

 در این دوران مفصل لگن به طور معمول متورم و حساس است و هرگونه فشار می تواند درد زیادی به همراه داشته باشد. بعد از جراحی تعویض مفصل لگن، بهتر است از سرویس بهداشتی فرنگی استفاده کنید.

این نوع سرویس برای بیماران بعد از جراحی لگن خیلی مناسب و مفید است. در روزهای اولیه،  ممکن است هنگام خم و راست شد‌ن با درد مواجه شوید که کاملا طبیعی است.توصیه می‌شود در این حرکات بیشتر از لگن غیرجراحی شد‌ه به عنوان تکیه گاه استفاده کنید تا از فشار به ناحیه عمل شد‌ه کاسته شود.

 اگر دچار مشکلاتی برای دستشویی رفتن بعد از جراحی تعویض مفصل لگن هستید، پیشنهاد می شود فیزوتراپی انجام دهید و با چند جلسه فیزیوتراپی می توانید به بهبود حرکت لگن کمک کنید.

نظر بیماران تعویض مفصل لگن

یکی از موفق ترین جراحی‌ها در پزشکی، جراحی تعویض مفصل لگن به حساب می آید. از نظرمعیار موفقیت، تنها جراحی کاتاراکت می تواند به این سطح دست یابد.اگر عمل به درستی انجام شود، بیماران  پس از عمل به شما می گویند که کاش زودتر این جراحی را انجام داد‌ه بودند و از تاثیر مثبت آن بر کیفیت زندگی خود صحبت می کنند.

 اگر شما هم قصد جراحی دارید، ممکن است از عمل ترس و نگرانی داشته باشید. یکی از راه‌های تاثیرگذار برای کاهش اضطراب مشورت کرد‌ن با بیمارانی است که قبلا عمل تعویض مفصل لگن را  تجربه کرد‌ه‌اند.از طریق مشورت و گفتگو با این افراد شما متوجه خواهید شد که درد و مشکلاتی که شما با آن مواجه هستید را هم دیگران تجربه کرد‌ه‌اند و این ارتباط می‌تواند به شما اطمینان و آرامش بیشتری بدهد.

فیلم عمل تعویض مفصل لگن

مفاصل مصنوعی بر اساس نوع اتصال سر و کاسه به استخوان بدن به دسته سیمانی و غیر سیمانی تقسیم می شوند.

  • در مفاصل سیمانی، برای اتصال استم به کانال مدولر و کاسه پلاستیکی به استخوان لگن از چسب مخصوصی به نام سیمان ارتوپدی استفاده می شود. این نوع اتصال به بهبود ثبات و عملکرد مفصل کمک می کند.
  •  در مفاصل مصنوعی بدون سیمانی، سطح رویی استم ( دسته) با استفاده از تکنیک های تخصصی فلزکاری طراحی می شود و به گونه ای است که دارای برجستگی، فرورفتگی، خلل و فرج های ریز (زیر یک میلیمتر)باشد.

این ویژگی‌ها به بهبود چسبندگی و عملکرد مفاصل کمک می‌کند. جراح ارتوپد، پروتز را مستقیما و بدون واسطه وارد کانال مدولر می‌کند. پس از چند ماه، استخوان ران که با فلز تماس دارد  و به داخل خلل و فرج آن رشد کرد‌ه، به فلز متصل می‌شود.

 همچنین در مورد کاسه نیز، کاسه پلی اتیلنی درون کاسه فلزی قرار می‌گیرد و سطح خارجی این کاسه فلزی به استخوان لگن وصل می‌شود. این روش موج اتصال محکم و پایدار میان استخوان و پروتز می‌شود.در جراحی آرتوپلاستی، کاسه استابولوم بیمار به طور معمول دست نخورد‌ه باقی می‌ماند و سر فلزی مفصل مصنوعی درون استابولوم سالم بیمار قرار می‌گیرد.

هزینه تعویض مفصل لگن

جراحی تعویض مفصل لگن و ران یکی از جراحی های بسیار مهم و حساس به شمار می آید که برای جایگزینی مفصل تخریب شد‌‌ه انجام می‌شود.این عمل برای افرادی که به دلیل آرتروز یا آسیب شدید، دامنه های حرکتی آن ها محدود شده است مناسب است. هزینه عمل جراحی به ویژه عمل‌های تعویض لگن و ران در افراد مختلف متفاوت است.

عامل‌های متعددی می توانند بر قیمت نهایی این عمل ها تاثیر بگذارد. هزینه این جراحی یکی از دغدغه های مهم بیماران است که به عواملی مانند هزینه‌های بستری واتاق عمل، خرید پروتز، تعداد دفعات عمل جراحی، پزشک جراح و بیمه بستگی  دارد.

جراحی تعویض مفصل لگن، یکی از رایج ترین عمل‌ها برای درمان درد و محدودیت حرکتی ناشی از آرتروز یا آسیب‌های جدی است. این فرآیند با هدف  بهبود کیفیت زندگی بیماران و بازگرداند‌ن توان حرکتی آن‌ها انجام می شود.این  عمل مزیت‌هایی از جمله کاهش درد و افزایش حرکت کرد‌ن دارد. همچنین، انتخاب مواد با کیفیت، روش‌های پیشرفته جراحی می تواند نتایج بهتری برای افراد بیمار داشته باشند.

 پس از عمل، برنامه‌های مناسبی برای بهبود شرایط بیمار توصیه می‌شود که باعث می‌شود توانمندی بیمار به حداکثر برسد و از عوارض جانبی و احتمالی جلوگیری شود. با رعایت توصیه‌های پزشکی، بیماران می‌توانند زندگی فعال تری داشته باشند.

سوال یا نظری دارید!؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =