خار پاشنه چیست و چگونه درمان می‌شود!؟ [ معرفی چند روش موثر ]

خار پاشنه چیست

خار پاشنه (Heel Spur) یک زائده استخوانی است که در قسمت پاشنه پا ایجاد می‌شود. با وجود این زائده استخوانی زمانی که افراد پای خود را بر روی زمین بگذارند درد شدیدی را حس می‌کنند. بسیاری از پزشکان اصلی‌ترین علت این بیماری را رسوب کلسیم می‌دانند. چرا کلسیم در قسمت پاشنه پا رسوب می‌کند؟

یکی از دلایل این اتفاق کمبود ویتامین D و منیزیم است که منجر به عدم جذب کلسیم می‌شود. این مشکل به این صورت است که اگر سطح منیزیم بدن شما پایین باشد ویتامین دی فعال نمی‌شود و در نهایت با نبود ویتامین دی، کلسیم جذب استخوان نخواهد شد؛ بنابراین در بخش‌های مختلف رسوب می‌کند.

درمان خار پاشنه در منزل

علت‌های دیگری نیز مانند اسیدی شدن بدن، اضافه وزن، کفش نامناسب و غیره منجر به ایجاد خار پاشنه پا می‌شوند. اگر شما جزو افرادی هستید که دچار این بیماری شده‌اید و به دنبال درمان خانگی خار پاشنه هستید این مقاله را از دست ندهید.

در ادامه انواع درمان‌های خانگی، دارویی و حتی طب سنتی را ارائه می‌دهیم تا متوجه شویم خار پاشنه چیست و درمانش چیست؟ و خار پاشنه را چگونه از بین ببریم؟ با ما همراه باشید…

از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم

• احساس درد در ناحیه پاشنه پا
  • احساس زخم یا تورم در ناحیه پاشنه
  • درد پاشنه پا هنگام ایستادن طولانی مدت
  • درد هنگام فعالیت‌های بدنی و ورزش در قسمت پاشنه پا
  • احساس سفتی پوست و عضله در ناحیه پاشنه پا

روش های موثر درمان خار پاشنه در منزل

همانطور که گفتیم خار پاشنه یا خار استخوانی (Heel Spur) یک زائده استخوانی است که در قسمت کف پا ایجاد می‌شود و التهاب و درد را با خود به همراه دارد.

بسیاری از مبتلایان به خار پاشنه پا می‌پرسند که آیا درمان خار پاشنه در منزل امکان پذیر است یا خیر؟ بله شما عزیزان به خوبی با دانستن چند درمان خانگی خار پاشنه قادر به رفع درد و التهاب آن و در مرور زمان درمان این زائده استخوانی هستید. در ادامه چند روش مختلف درمان خار پاشنه پا در منزل را برایتان ارائه کردیم.

1- سرکه درمان فوری خارپاشنه

سرکه جزو موادی است که نفوذ خوبی دارد و درواقع به پاکسازی موضع کمک زیادی می‌کند. یکی از سریع‌ترین روش‌های درمان خار پاشنه استفاده از سرکه است. به مدت 20 روز، هر شب یک تکه پنبه را با سرکه طبیعی (سرکه سیب یا انگور) آغشته کنید و بر روی خار پاشنه بمالید. اگر بتوانید همان بخش را با پارچه‌ای ببندید تا در عرض چند ساعت جذب بیشتری داشته باشد بسیار مفیدتر خواهد بود. این روش توسط پزشکان و متخصصان بسیاری تایید شده است.

2- درمان خار پاشنه با شیشه نوشابه

یکی از عوامل ایجاد خار پاشنه پا کوتاهی و کاهش انعطاف بافت‌ها، عضلات و تاندون‌های پشت ساق پا و همچنین پشت مچ پا است. برای افزایش میزان انعطاف این عضلات اجسام کروی یا شیشه نوشابه یا حتی بطری آب معدنی را روی زمین بگذارید و کف پای خود را روی آن قرار دهید. سپس مطابق شکل زیر پای خود را به سمت عقب و جلو بکشید تا عضلات کف پا تحت تاثیر قرار بگیرند.

درمان خار پاشنه با شیشه نوشابه

برای انجام این کار می‌توانید از بطری آب معدنی یخ‌زده نیز استفاده کنید. از آنجایی که یخ یک خاصیت ضد التهابی دارد و یکی از عوامل خار پاشنه التهاب بخش کف پا است، می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

3- درمان خار پاشنه با یک تکه پارچه یا کمربند

مطابق تصویر زیر می‌توانید یک تکه پارچه یا کمربند را در قسمت بالایی کف پا بگذارید و آن را بکشید تا بافت‌های کف پا و به‌خصوص تاندون‌های پشت ساق پا به خوبی به کشش برسند. این حرکت را سعی کنید روزانه 5 مرتبه به مدت 30 ثانیه الی 1 دقیقه انجام دهید.

درمان خار پاشنه با یک تکه پارچه یا کمربند

4- درمان خار پاشنه با سنگ پا

افزایش و بهبود گردش خون در نواحی درد می‌تواند به کاهش درد و التهاب کمک کند. برای اینکه گردش خون در پا را بیشتر کنید می‌توانید از سنگ پا بهره‌مند شوید. سنگ پا به‌خوبی کار لایه‌برداری پوست‌های مرده را انجام می‌دهد و این موضوع در افزایش گردش خون و کاهش درد موثر است. برای انجام این روش باید پاهای خود را ابتدا به مدت 10 دقیقه در آب گرم قرار دهید تا پوستتان نرم شود، سپس با سنگ پا کف پاهایتان را ماساژ دهید. پس از اتمام کف پا را خشک کنید و کمی کرم مرطوب کننده یا یک روغن طبیعی بر روی آن بمالید.

5- درمان خار پاشنه با پودر موبر

این روش در واقع یک روش غیر مرسوم است اما بسیاری از افراد اثرات مثبت آن را بارها مشاهده کردند. به علت وجود برخی از ترکیبات شیمیایی در پودر موبر، درد و التهاب کاهش پیدا می‌کند. در این روش، پودر موبر را با آب ترکیب کنید تا خمیری شود و آن را در نواحی درد بمالید. در نهایت پس از گذشت مدت 10 تا 15 دقیقه آن را بردارید و پاهایتان را بشویید.

6- درمان خار پاشنه با حنا

روش استفاده از حنا نیز همانند پودر موبر است؛ منتهی می‌تواند بجای آب از سرکه برای خمیری کردن آن بهره‌مند شوید. یک لایه از این خمیر را کامل بر روی پاشنه بمالید و با یک پارچه یا پلاستیک آن را بپوشانید. زمانی که حنا خشک شد آن را بردارید و پاهایتان را شستشو دهید. این کار را دو الی سه مرتبه در هفته می‌توانید انجام دهید.

البته برای اینکه با اطمینان خاطر از هرکدام این روش‌ها و میزان اثرگذاری آنها بهره‌مند شوید، بهتر است پیش از انجام با یک پزشک مربوطه مشورت کنید و درصورتی که او اجازه دهد چنین روش‌هایی را برای درمان خار پاشنه در منزل در نظر بگیرید.

مقاله علت ورم پاها را جهت تکمیل اطلاعاتتان در مورد بیماری های مربوط به پاها و مطالعه روش‌های درمان موثر بیماری های مرتبط با این ناحیه از بدن حتما مطالعه کنید.

درمان خار پاشنه در طب سنتی

یک‌سری از روش‌های طب سنتی وجود دارد که می‌توانند در روند درمان خار پاشنه پا بسیار موثر واقع شوند. یکی از این روش‌ها مصرف دمنوش‌های گیاهی ضد التهاب مانند زردچوبه و زنجبیل است. روش‌هایی مانند ماساژ دادن با روغن‌های گرم، نوشیدنی سرکه انگبین عسلی، سیر و پیاز را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد.

1- ماساژ پاشنه پا با روغن‌های گرم

ماساژ دادن با روغن‌های گرم

سعی کنید هر شب نواحی خار پاشنه را به نرمی و به مدت چند دقیقه با استفاده از روغن‌ها گرم ماساژ دهید. این کار گردش خون در آن نواحی را بیشر می‌کند که علاوه‌بر کاهش درد، به مرور زمان حجم زائده استخوانی را نیز کاهش می‌دهد.

• روغن بادام تلخ
  • روغن سیاه‌دانه

2- نوشیدن سرکه انگبین + عسل

این نوشیدنی ترکیبی از عسل، عرق نعنا و سرکه طبیعی که در علم طب سنتی بسیار مفید و موثر واقع می‌شود. طرز تهیه این نوشیدنی به شرح زیر است:

• 2 پیمانه عسل
  • 2 پیمانه عرق نعناع
  • 1 پیمانه سرکه طبیعی

این نوشیدنی را با مقدار زیادی آب ترکیب و میل کنید. (تقریبا یک چهارم استکان از این نوشیدنی بریزید باقی حجم را آب پُر کنید.) مصرف این نوشیدنی را روزانه حداقل یک استکان و حداکثر دو استکان به مدت 40 تا 60 روز ادامه دهید.

3- استفاده از سیر برای درمان خار پاشنه

سیر بطور کلی خاصیت ضد التهابی دارد که برای کاهش التهاب و درد خار پاشنه پا مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو روش استفاده از سیر برای درمان خار پاشنه وجود دارد که یکی مصرف موضعی آن و دیگری مصرف خوراکی سیر است. در روش موضعی باید سیر را له کرده و با روغن نارگیل یا زیتون ترکیب کنید و آن را بر ناحیه خار پاشنه مالش دهید.

برای اثرگذاری بیشتر آن را با یک پارچه به مدت 30 دقیقه بپوشانید. این کار را روزی دو بار انجام دهید. در روش مصرف خوراکی هم به راحتی آن را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید و همراه با غذاها میل کنید.

4- درمان خار پاشنه با پیاز

پیاز نیز همانند سیر خاصیت ضدالتهابی دارد و می‌تواند برای درمان خارپاشنه موثر باشد. برای استفاده از پیاز آن را به دو نیم تقسیم کنید و روی قسمت نصف شده و صاف آن نمک بپاشید. آن تکه را به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی خار پاشنه قرار دهید. این روش را هر شب قبل از خواب اجرا کنید. همچنین می‌توانید تکه‌ای پنبه آغشته به آب پیاز را در ناحیه خار پاشنه بمالید و 30 دقیقه بعد آن را بشویید. این روش برای افرادی که به پیاز حساسیت دارند مناسب پیشنهاد نمی‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید علت داغی کف پا چیست،  این داغی ممکن است به نظر یک ناراحتی جزئی بیاید، اما در واقع می‌تواند نشانه‌ای از مسائل پیچیده‌تری باشد که نیاز به توجه و بررسی دارند که به طور مفصل در مقاله مربوطه راجع به آن صحبت شده.

بهترین قرص برای درمان خار پاشنه [ جهت کاهش درد مقطعی ]

• ایوپروفن
  • سایر قرص‌های کاهش درد و التهاب غیر استروئیدی

علاوه‌بر درمان خار پاشنه در منزل می‌توانید قرص درمان خار پاشنه را مصرف کنید. چند مورد از بهترین قرص‌ها برای درمان و کاهش درد خار پاشنه وجود دارد که در کوتاه مدت اثرات قابل توجهی می‌گذارند.

قرص‌هایی همانند سلکوکسیب، ایوپروفن، ناپروکسن و سایر قرص‌های کاهش درد و التهاب غیر استروئیدی! البته بهتر است بدانید این قرص‌ها را برای کاهش درد فقط مصرف می‌کنند و درواقع هیچ خاصیت درمانی برای خار پاشنه پا ندارند. همچنین نباید مصرف این قرص‌ها طولانی مدت باشد، زیرا ممکن است برایتان عوارضی را در پی داشته باشد.

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود!؟

بسیاری از مبتلایان از پزشکان خود سوال می‌کنند که اگر خار پاشنه درمان نشود چه می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که درد مزمن شما را رها نخواهد کرد و به خوبی نمی‌توانید راه بروید.

همانطور که می‌دانید ناحیه اصلی درد در کف پا است و شما باید بر روی پاهایتان راه بروید، در اثر فشاری که به کف پا هنگام راه رفتن وارد می‌شود درد نیز شدیدتر نمود می‌کند. بنابراین اگر خار پاشنه درمان نشود، یکی از عوارض آن عدم حرکت خواهد بود.

اگر خار پاشنه درمان نشود چه میشود

دیگر مشکلاتی که برای شما در اثر عدم درمان خار پاشنه پا بوجود می‌آید شامل درد و عوارض در سایر قسمت‌های پا و زانو و حتی کمر می‌شود. علاوه‌بر این موارد همان درد مزمن آنقدر شما را اذیت خواهد کرد که مجبور به درمان خار پاشنه خواهید شد.

روش درمان قطعی خار پاشنه کدام است؟

بسیاری از پزشکان استفاده از روش‌های خانگی که در بالا مطرح کردیم (به‌خصوص مصرف سرکه) را به عنوان درمان قطعی خار پاشنه می‌دانند. تنها کافی است به طور منظم و به مدت زمانی که پزشکان پیشنهاد کردند پیش بروید.

درمان قطعی خار پاشنه

همچنین می‌توانید به فیزیوتراپی مراجعه کنید تا راهکارهای درمان قطعی خار پاشنه را به شما ارائه دهد. تمرینات مخصوص فیزیوتراپی که حتی در بخش ابتدایی درمان خانگی خار پاشنه این مقاله عرض کردیم نیز می‌تواند برایتان مفید واقع شود.

جمع‌بندی

در محتوای حاضر ما سعی کردیم ابتدا به شما توضیح دهیم که خار پاشنه چیست؛ توضیح دادیم که خار پاشنه یک زائده استخوانی است که در قسمت پاشنه پا ایجاد می‌شود و درد و التهاب به همراه دارد. درمان خار پاشنه یکی از مهم‌ترین جوانب این مقاله بود.

بسیاری از مبتلایان خار پاشنه به دنبال درمان خانگی خار پاشنه هستند و به همین علت سعی کردیم راهکارهایی را برای درمان خار پاشنه در منزل به شما عزیزان ارائه دهیم. یکی از بهترین راهکارهای درمان خار پاشنه پا در منزل استفاده از سرکه بود که توضیحات لازم را ارائه کردیم.

ممنون از اینکه به ما اعتماد کردید و محتوای “خار پاشنه چیست و چگونه درمان می‌شود” را مطالعه کردید. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد…