دیسک کمر چیست [ علائم + راهکارهای درمان دیسک کمر ]

دیسک کمر چیست

یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک و غذاب آور برای انسان دیسک کمر است. بطور دیسک کمر کلی یک بیماری در اثر فشار وارده و آسیب‌های مکرر به بخش میانی 4 مهره کمر است. بخش میانی مهره‌های کمر حاوی صفحات غضروفی هستند که به دیسک کمر شناخته می‌شوند.

دیسک کمر چیست؟ چه نقشی دارد؟ چند مورد بیماری دیسک کمر داریم؟ درد دیسک کمر به کدام پا می زند؟ و راهکار درمان دیسک کمر در منزل به چه صورت است و سایر سوالاتی از این قبیل می‌تواند دغدغه شما عزیزان نیز باشد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به تمام سوالات ذهنی شما پاسخ دهیم و موضوع دیسک کمر را از جوانب مختلفش مورد بررسی قرار دهیم.

دیسک کمر چیست؟

در پاسخ  به سوال پرتکرار بسیاری از افراد که می‌پرسند دیسک کمر کجاست؟ باید بگوییم که بطور کلی 4 مهره (از مجموع 26 مهره) ستون فقرات بدن انسان، در بخش کمر قرار دارد. میان این مهره‌ها دیسک‌های بین‌مهره‌ای قرار دارند که آنها را از یکدیگر جدا می‌کنند که به دیسک‌های کمر معروف هستند. نقش اصلی این دیسک‌ها محافظت از کمر و مهره‌ها و همچنین توانایی انجام فعالیت‌های مختلف است. انسان‌ها قدرت انعطاف‌پذیری کمر خود را مدیون این دیسک‌ها هستند. زیرا این دیسک‌ها خاصیت اسفنجی و فنری را ایفا می‌کنند.

در اثر کهولت سن و فشارهای مکرر و سنگین به کمر، این صفحات غضروفی (دیسک‌ها) ممکن است دچار آسیب‌هایی شوند. در اثر ضربه و آسیب‌های متعدد، دیسک‌های کمر توانایی و قدرت خود را از دست می‌دهند و در این حالت بیماری دیسک کمر نمایان خواهد شد.

در پایان این بخش متوجه شدید که دیسک کمر چیست و در واقع چه نقشی را بر دوش می‌کشد. مورد بعدی که باید در شناخت بیشتر از این بیماری خطرناک کسب کنید منوط به انواع بیماری دیسک کمر است.

حتما مطالعه کنید : بهترین ویتامین برای درد مفاصل

انواع بیماری دیسک کمر

بیماری دیسک کمر در حالت‌های مختلفی به‌وجود می‌آید. در اینجا چند مورد از خطرناکترین دیسک کمر را برای شما معرفی کردیم.

  1. بیماری دیسک کم آب: ساز و کار دیسک‌های بین مهره‌ای بدین صورت است که، هنگام بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن، مقداری آب جذب دیسک می‌شود تا به انقباض برسد و بتواند قدرت بیشتری بدست آورد. پس اتمام فعالیت سنگین، این مقدار آب جذب شده را رها می‌کند تا به حالت نرم خود برگردد. در صورتی که این خاصیت را از دست بدهد، آب به مقدار کافی جذب نمی‌شود و اصطلاحاً به این حالت بیماری دیسک کم آب گفته می‌شود.
  2. ترک‌های دیسکی: در بسیاری از افراد پا به سن گذاشته، میزان ترک‌های دیسک کمر شایع‌تر است (می‌تواند تحت تاثیر عوامل دیگری نیز این ترک‌ها ایجاد شوند). با این حال با خاصیت خود ترمیمی که دیسک‌های غضروفی کمر دارند، طی گذشت چند وقت ترک‌ها ترمیم شوند، اما برخی مواقع میزان ترک‌ها بسیار زیاد است و ممکن است در دراز مدت ترمیم نشوند.
  3. برجستگی دیسک: با بیشتر شدن این ترک‌ها و شکاف‌ها، هسته دیسک از لایه‌ها بیرون میزند و در این حالت برجستگی ایجاد می‌شود. در این حالت ممکن است از 16 لایه یک دیسک، حداقل 8 لایه پاره شوند که چنین برجستگی بوجود می‌آید.
  4. فتق دیسک کمر: در این حالت، تمام 16 لایه دیسک کاملاً پاره می‌شوند و شکاف بر میدارند. فتق دیسک کمر یکی از خطرناکترین دیسک کمر ها شناخته می‌شود.

درکنار همه این موارد، اگر بخواهیم خطرناکترین دیسک کمر را نام ببریم، باید بگوییم زمانی که درد پارگی دیسک کمر به درد عصبی تبدیل شود خیلی خطرناک است. زیرا دردهای عصبی دیسک کمر منجر به ضعف و اختلال در کنترل ادارد و مدفوع و سایر موارد ارادی خواهد شد.

علائم دیسک کمر خطرناک که باید حتماً پس از مشاهده جدی گرفته شوند شامل اختلالات مثانه، فلج شدید عضلانی، بی‌حسی و درد در یک طرف بدن، درد به هنگام راه رفتن، گزگز و سوزن سوزن شدن پاها هستند. با بروز چنین علائم دیسک کمر خطرناکی سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

علائم دیسک کمر

پس از دانستن اینکه دیسک کمر کجاست، بهتر است اکنون به سراغ شناسایی علائم دیسک کمر برویم:

  • درد کمر
  • ضعف ماهیچه‌ها
  • گزگز و بی‌حس شدن پاها
  • درد در پاها و بازوها
  • احساس گرفتی پا و پشت زانو

این موارد علائم کلی دیسک کمر هستند. شاید برایتان سوال باشد که درد دیسک کمر به کدام پا می زند؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه علائم دیسک کمر خطرناک  را ابتدا بررسی خواهیم کرد. 

علائم دیسک کمر در پاها:

  • احساس گرما و سرما در پاها: در این حالت سیگنال‌های درست و طبیعی از اعصاب نخاعی منتقل نمی‌شود، زیرا آسیب شدیدی به این اعصاب وارد شده است.
  • سوزش در تمام بخش‌های پا: مچ، کف، ساق و ران پای افراد سوزش شدیدی را تجربه می‌کنند و حتی مانع از به‌خواب رفتن فرد در شب می‌شود.
  • خارش شدید پاها: یکی دیگر از علائم دیسک کمر در پاها خارش شدید است که افراد مبتلا با آن مواجه خواهند شد. نام این نوع خارش که در اثر دیسک کمر به‌وجود می‌آید، نوروپاتیک است.
  • لاغر شدن پا: در بخش ساق و ران پا کاهش حجم شکل می‌گیرد. زیرا در اثر بروز اختلال عضلانی و کنترل ماهیچه‌ها و در پی آن سوء تغذیه است که منجر به لاغر شدن ساق و ران پا خواهد شد.
  • ورم کردن پاها: زمانی که در اثر اختلالات عصبی دیسک کمر مشکلاتی برای جریان خون ایجاد می‌شود، پاها شروع به ورم کردن می‌کنند.

سفت شدن عضلات، ضعف پا و حرکت سخت پا همه و همه از جمله علائم دیسک کمر در پاها هستند. حال به سراغ سوال پر تکرار شما می‌رویم، درد دیسک کمر به کدام پا می زند؟

موقعی که درد دیسک کمر در اثر فتق و پارگی دیسک به عصب‌های مختلف بزند، یکی از این عصب‌ها از طریق ستون فقرات به پا میرسد، از هر جهتی که دیسک کمر دچار پارگی شود، همان جهت پا نیز هدف درد دیسک کمر قرار خواهد گرفت.

دیسک کمر خفیف چیست

اگر بخواهیم دیسک کمر را از لحاظ شدت دسته‌بندی کنیم به دو دسته خفیف و شدید تقسیم می‌شود. دیسک کمر خفیف به شرایطی از دیسک کمر اطلاق می‌شود که معمولاً علائم خفیف‌تری دارد. علائمی چون سفتی و خشکی کمر، محدودیت در حرکت و فعالیت‌های متعدد و کمی احساس درد و ناراحتی در کمر و حتی پاها. راهکار درمان دیسک کمر خفیف در دسته راهکارهای غیر جراحی هستند. به خوبی می‌توان نوع خفیف دیسک کمر را با درمان دارویی و ورزش به بهبود رساند.

عکس دیسک کمر خفیف

می‌توانید عکس دیسک کمر خفیف را مشاهده کنید و متوجه نحوه تغییرات صفحات دیسکی شوید. همچنین با دیدن این تصاویر متوجه خواهید شد که دقیقاً دیسک کمر کجاست:

عکس دیسک کمر خفیف

دیسک کمر شدید چیست

مشخصاً شدت درد و فشار دیسک کمر در این حالت بیشتر است. عمده ضعف عضلانی و سوزش پاها در نوع دیسک کمر شدید نمایان می‌شوند. اگر خاطرتان باشد در بخش‌های قبلی به علائم دیسک کمر خطرناک اشاره کردیم. درد شدید هنگام راه رفتن، گزگز و سوزن‌سوزن شدن پاها، عدم کنترل عضلات و اختلالات ادرار و مدفوع و غیره، همه از علائم دیسک کمر شدید تلقی می‌شوند. 

عکس دیسک کمر شدید

با دیدن عکس دیسک کمر شدید می‌توان نتیجه گرفت غضروف‌های دیسکی بسیار زیاد دچار التهاب و فتق می‌شوند.

عکس دیسک کمر شدید

روش های درمان دیسک کمر در منزل

درمان دیسک کمر در منزل

به‌منظور درمان دیسک کمر در منزل یکسری اقدامات بسیار مهم وجود دارند که حتماً باید این موارد را جدی گرفته و منظم رعایت کنید. روش‌های درمان دیسک کمر در منزل عبارتند از:

  • پیاده‌روی روزانه (حدود 1 ساعت پیاده‌روی منظم روزانه)
  • استفاده از کمپرس گرم (برای گرفتی عضلات)
  • استفاده از کمرس سرد (برای کاهش التهاب)
  • مصرف داروهای ضد التهاب
  • استراحت
  • کاهش استرس
  • قطع مصرف سیگار
  • عدم خم شدن ناگهانی
  • ماساژ درمانی
  • تمرینات تقویت عضلات
  • اصلاح طرز نشستن و ایستادن
  • استفاده از کمربند طبی

با اینکه این راهکارهای مذکور می‌توانند مفید واقع شوند، اما تنها روش درمان نیستند. توجه داشته باشید که هرکدام از این روش‌ها را ابتدا با پزشک مربوطه در میان بگذارید تا ایشان برای شما بهترین گزینه‌ها را تجویز کند.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

نحوه استراحت یا خوابیدن برای درمان دیسک کمر

گفتیم که استراحت یکی از روش‌های درمان دیسک کمر در منزل شناخته می‌شود، اما آگاهی از نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر کاملاً نکته مهمی است. مهم‌ترین موضوع این است که شما برای مدتی طولانی در یک حالت قرار نگیرید. سطحی که قرار است بر روی آن دراز بکشید باید سطحی سفت باشد.

حالت‌های خوابیدن مناسب برای بیمار دیسک کمر:

  • خوابیدن به پهلو (حالت جنینی)
  • خوابیدن به حالت طاق باز (به همراه یک بالش کوچک در زیر زانوها)
  • خوابیدن به پشت (قرار دادن باشل کوچک در گودی کمر)

با رعایت نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر که در این بخش گفتیم می‌توانید اثرگذاری استراحت در منزل را بیشتر کنید. همچنین عدم در نظر گرفتن این نکاتی که عرض کردیم، مانند قرار دادن بالشی کوچک در زیر زانوها و گودی کمی و نیز خوابیدن بر روی سطحی سفت، می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

چکیده مقاله

محتوای حاضر به هدف افزایش آگاهی شما در مورد دیسک کمر نگارش و گردآوری شد. سعی کردیم به سوالات ذهنی شما عزیزان از جمله دیسک کمر چیست و چه علائمی دارد و چگونه درمان می‌شود پاسخ دهیم.

بطور کلی با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که دیسک کمر همانطور که از نامش پیداست در مهره‌های کمر انسان قرار دارد. لایه‌های غضروفی که در اثرات آسیب و فشارهای وارده دچار پارگی، ترک و درد خواهد شد. علائمی چون درد هنگام راه رفتن، بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن، گزگز و سوزش پاها، ورم کردن پاها و سایر موارد نشان از ابتلا به این بیماری هستند. امید است که این مقاله برایتان مفید واقع شده و در افزایش سطح آگاهی شما عزیزان کمکی بزرگ و به‌جا بوده باشد.

سوالات متداول:

چرا دیسک کمر میگیریم

کهولت یا افزایش سن
 عدم کنترل وزن بدن
ایستادن و یا نشستن طولانی‌مدت
کار سنگین،  خم و راست شدن زیاد
آسیب های ورزشی مثل فوتبال، کشتی، ورزش‌های رزمی
لرزش دائم کل بدن (مثلاً هنگام کار با تراکتور و موتور سواری )
وضعیت بد بدن در زمان نشستن، ایستاده و…
بارداری در زنان

دیسک کمر چگونه درمان میشود

در این مقاله گفتیم که روش های زیر برای درمان دیسک کمر موثر هستند. جهت مشاهده تمام روش ها لطفا مقاله را با دقت مطالعه کنید :
پیاده‌روی روزانه (حدود 1 ساعت پیاده‌روی منظم روزانه)
استفاده از کمپرس گرم (برای گرفتی عضلات)
استفاده از کمرس سرد (برای کاهش التهاب)
مصرف داروهای ضد التهاب
و…

ممنون از ثبت نظر ارزشمندتون 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =

در صورتیکه قادر نیستید پاسخ سوال خود را در این صفحه پیدا نمایید، به کمک کد پیگیری که در زمان ثبت سوال جدید که در اختیار شما قرار داده شد، پاسخ سوال خود را پیگیری نمایید.