علائم دیسک کمر عصبی و خفیف + روش های درمان

علائم دیسک کمر

دیسک کمر یک بیماری دردناک و خطرناک است و که در اثر پارگی و برآمدگی دیسک‌های غضروفی بوجود می‌آید. این لایه‌های دیسکی در بخش ستون فقرات و مهره‌های کمر قرار دارند. در ابتدا ممکن است دردها و علائم دیسک کمر چندان جدی نباشند، اما باید سعی کنید از همان ابتدا این موارد را نادیده نگیرید تا مبادا روزی تا حد خطرناکی درگیر این بیماری شوید.

مبتلایان دیسک کمر حسرت روزهایی را می‌خورند که سهل‌انگاری کردند و تمام این موارد را جدی نگرفتند، شما اشتباه آنان را تکرار نکنید. در قدم اول برای اینکه بتوانید اقدام مناسبی داشته باشید، باید نشانه‌ها و علائم دیسک کمر را بشناسید. مقاله حاضر، با همین هدف نگارش شده است و به‌صورت جامع علائم مختلف دیسک کمر را ارائه داده است.

علائم دیسک کمر

برای درمان دیسک کمر، بطور قطع اولین گام این است که ابتدا دیسک کمر شناسایی شود و میزان و شدت آن مورد سنجش قرار گیرد. زیرا هر نوع دیسک کمر، از خفیف و شدید گرفته، تا عصبی و درد در نواحی مختلف بدن، هرکدام می‌توانند راه و شیوه درمان خاص خودشان را داشته باشند. برای همین آگاهی از علائم دیسک کمر کمک شایانی در این مسیر می‌کند. در ادامه به‌صورت جامع و کامل، علائم دیسک کمر خطرناک را پوشش دادیم.

علائم دیسک کمر عصبی

دیسک کمر عصبی درواقع برطبق نظرات بسیاری از پزشکان در دسته‌بندی خطرناکترین دیسک کمر قرار دارد. زمانی که صفحات دیسک پاره می‌شوند، دچار برآمدگی خواهند شد که اگر این برآمدگی به بخش‌های عصبی فشار بیاورند دردهای شدید عصبی را به شما تحمیل می‌کند.

درد عصبی از کمر به سمت پاها پخش می‌شود. در این حین بی‌حسی و سوزش در نواحی مختلف پاها به‌وجود می‌آید که افراد را به مرز کلافگی میرساند. در کنار این موارد، فشار بر روی عصب‌ها می‌تواند ضعف عضلانی شدیدی برای افراد در پی داشته باشد. بنابراین هیچ‌گاه نباید در درمان دیسک کمر عصبی تعلل کرد.

پیشنهاد میکنیم مقاله علائم پوکی استخوان را حتما مطالعه کنید

علائم دیسک کمر در پاها

حال که صحبت از دیسک عصبی و درد در نواحی مختلف پا شد، بهتر است علائم دیسک کمر در پاها را بطور کامل‌تر توضیح دهیم. ببینید این علائم در واقع نشان‌دهنده همان فشار عصبی هستند که از کمر به پاها منتقل می‌شوند و در کنار درد علائم دیگری نیز ایجاد می‌کنند.

• بی‌حسی یا سوزش
  • ضعف عضلانی
  • خارش پاها
  • تورم پاها
  • کاهش دامنه حرکتی
  • عدم تعادل دمایی پاها

یکی دیگر از علائم خیلی مهم درد سیاتیکی است، در واقع این درد معمولاً از ناحیه کمر شروع شده و به سمت باسن و پاها پخش می‌شود. درد سیاتیکی می‌تواند شدید باشد و با فعالیت‌های روزمره تداخل ایجاد کند.

علائم پارگی دیسک کمر

ما گفتیم که درد و بیماری دیسک کمر زمانی اتفاق می‌افتد که لایه‌های دیسکی دچار پارگی شوند. خب از کجا متوجه می‌شویم که پاره شدند؟ آیا علائم خاصی برای تشخیص این موضوع وجود دارد؟ علائم بیرون زدگی دیسک کمر شامل چه مواردی می‌شوند؟

در پاسخ به این سوالات لیست علائمی که ارائه شد را مطالعه کنید.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

• فلج شدن پاها
  • احساس درد در پاها
  • بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع
  • گرفتگی عضلانی در نواحی خاص
  • درد ناگهانی و شدید در ناحیه کمر
  • احساس ضعف یا بی‌حسی در پاها
  • از بین رفتن عکس‌العمل مچ پا یا زانو
  • زمین خوردن بدون دلیل در هنگام راه رفتن
  • تیر کشیدن در نواحی چون پشت باسن، ران و ساق پا

توصیه می‌شود اگر به یکباره چنین علائمی داشتید، حتماً جدی بگیرید. البته امکان هم دارد که هرکدام از این علائم به علت‌های مختلفی پیش بیایند و ربطی به دیسک کمر و علائم پارگی دیسک کمر نداشته باشند، اما با این حال باید شرایط را در نظر بگیرید.

اگر فعالیت‌های سنگینی عموماً انجام می‌دهید و فشار زیادی بر روی کمر و پاهایتان در طول روز وارد می‌شود، پس از مشاهده چنین علائمی شک نکنید که باید برای اطمینان خاطر بیشتر به پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات در پی جدی نگرفتن این موارد، نه تنها به بهبود وضعیت کمک نمی‌کنیم، بلکه اجازه می‌دهیم سرعت پیشروی این بیماری روز به روز بیشتر شود و به مرز خطرناکترین دیسک کمر هدایتش می‌کنیم.

نشانه‌های دیسک کمر خطرناک​

نشانه‌های دیسک کمر خطرناک

برخی از علائم دیسک کمر خطرناک هستند منظورمان این است که حساسیت یک‌سری از علائم در برابر سایر بیشتر است و در صورت نایده گرفتن عوارض وحشتناک و وضعیت خطرناک دیسک کمر پیش می‌آید. یکی از مهم‌ترین علائم دیسک کمر خطرناک بی‌اختیاری و عدم کنترل مثانه و روده است. در این حالت تمام اعصاب کمر به پایین دچار آسیب جدی می‌شوند و فرد را با چالش‌های دائمی و حتی فلج شدن مواجه می‌کند.

شناسایی و درک این علائم برای جلوگیری از عوارض جدی و نیاز به مراقبت فوری پزشکی حائز اهمیت است. تشخیص سریع و درمان مناسب می‌تواند در پیشگیری از عوارض بیشتر موثر باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، مشاوره با یک پزشک متخصص ضروری است.

بررسی دیسک کمر خفیف و شدید

دیسک کمر از لحاظ میزان و شدت در دو بخش خفیف و شدید قرار دارد. برخی از افراد دچار دیسک کمر خفیف می‌شوند، که علائم این نوع دیسک کمر به مواردی چون درد ملایم، احساس سفتی و خشکی در نواحی کمر و دردهای دوره‌ای خلاصه می‌شود. اگر همین علائم دیسک کمر خفیف مورد بی‌توجهی قرار گیرند در آینده وضعیت بدتری را بوجود خواهند آورد.

با این حال، علائم دیسک کمر شدید نیاز به توجه فوری پزشکی دارند و ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر در ستون فقرات باشند. درد شدید و مداوم، مشکلات حرکتی و بی‌حسی یا ضعف شدید از جمله علائم دیسک کمر شدید هستند.

دیسک کمر در جوانی

بسیاری از جوانان امروزی ممکن است در اثر عدم تحرک کافی و زندگی نا سالم دچار دیسک کمر شوند. بسیاری هم به علت کار و فعالیت سنگین و فشرده در دام این بیماری می‌افتند. حال چرا داریم در مورد جوانان حرف می‌زنیم؟ زیرا برخلاف عقایدی که عموم مردم بر آن باور دارند، دیسک کمر در جوانی نیز می‌تواند اتفاق بی‌افتد و اگر به فکر درمان آن نباشند، عوارض بدی را در سنین بالاتر تجربه خواهند کرد.

علائم دیسک کمر در جوانی شامل مواردی چون، عدم توانایی در حرکت، چرخش بدن، خم شدن و همچنین دردهایی در ناحیه کمر به پایین، ضعف شدید عضلانی و سایر موارد می‌شود.

راهکارهای درمان دیسک کمر

اولین کاری که برای دیسک کمر باید انجام دهید این است که به پزشک مراجع کنید. همه ما از اینکه نباید خوددرمانی کنیم و سر خود و بدون هیچ دانشی نسخه تجویز کنیم، آگاه هستیم. بنابراین خواهش‌مندیم در قدم اول با پزشک مرتبط مشورت کنید. سپس درصورت تایید پزشک راهکارهای درمانی این بیماری را انجام دهید.

برای دیسک کمر چه باید کرد

پس از شناسایی و تشخیص درست علائم دیسک کمر، نوبت به درمان و علاج دیسک کمر می‌رسد. درمان دیسک کمر یک شبه و یک هفته‌ای و حتی یک‌ماهه انجام نمی‌پذیرد. در طول زمان باید با رعایت تمام نکات درمانی کم کم چشم انتظار بهبود فتق دیسک کمر بود.

راهکارهای جامعی که برای علاج دیسک کمر تا به حال توسط پزشکان و متخصصان معرفی شده و در بسیاری از نسخه‌های درمانی دیده می‌شوند، شامل موارد زیر است:

• استراحت کافی
  • استفاده از داروها
  • فیزیوتراپی
  • ورزش منظم
  • استفاده از کمربند

این راهکارها و شیوه‌های درمانی در واقع بیشتر در جهت تقویت عضلات کمر و بهبود وضعیت ستون فقرات و همچنین عدم آسیب‌های جدید به کمر انجام می‌شوند. داروهایی که تجویز می‌شوند نیز برای کاهش التهاب و درد کاربرد دارند. در نهایت نتیجه می‌گیریم که علاج دیسک کمر در مراقبت و نگه‌داری است، نه درمان یک شبه!

لازم به ذکر است در مقاله بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک گفتیم انجام حرکات ورزشی برای دیسک کمر و سیاتیک در روزهای اول دردناک هستند. افراد زمانی که این حرکات ورزشی را انجام می‌دهند نواحی مختلفی از بدن به‌خصوص نواحی مبتلا به سیاتیک یا دیسک کمر درگیر می‌شوند. پیشنهاد میکنم جهت اطلاعات بیشتر حتما مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

روش های درمان دیسک کمر در منزل

بطور کلی برخی از شیوه‌های در مان دیسک کمر مختص به منزل هستند. این روش‌ها بسیار ساده هستند و با تایید پزشک می‌توانید روزانه آنها را برای بهبود بیشتر انجام دهید. یکی از این روش‌های درمان دیسک کمر در منزل و کاهش التهاب ناشی از دیسک کمر، استفاده از کمپرس سرد و گرم است. کمک به تسکین درد از اثرات کمپرس سرد و گرم تلقی می‌شود. ضمن بهره‌مندی از این کمپرس‌ها، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن نیز می‌تواند در کاهش التهابات و درد موثر باشد.

درمان دیسک کمر در منزل

علاوه بر این، انجام تمرینات کششی و تقویتی پیشنهاد می‌شود. توجه داشته باشید که این تمرینات حتماً باید تحت نظر یک فیزیوتراپ و مشورت دقیق پزشکی انجام شوند تا مبادا آسیب‌های بیشتری بر جای بگذارند.

به‌منظور درمان دیسک کمر در منزل یکسری اقدامات بسیار مهم وجود دارند که حتماً باید این موارد را جدی گرفته و منظم رعایت کنید. روش‌های درمان دیسک کمر در منزل عبارتند از:

• پیاده‌روی روزانه (حدود 1 ساعت پیاده‌روی منظم روزانه)
  • استفاده از کمپرس گرم (برای گرفتی عضلات)
  • استفاده از کمرس سرد (برای کاهش التهاب)
  • مصرف داروهای ضد التهاب
  • استراحت
  • کاهش استرس
  • قطع مصرف سیگار
  • عدم خم شدن ناگهانی
  • ماساژ درمانی
  • تمرینات تقویت عضلات
  • اصلاح طرز نشستن و ایستادن
  • استفاده از کمربند طبی

با اینکه این راهکارهای مذکور می‌توانند مفید واقع شوند، اما تنها روش درمان نیستند. توجه داشته باشید که هرکدام از این روش‌ها را ابتدا با پزشک مربوطه در میان بگذارید تا ایشان برای شما بهترین گزینه‌ها را تجویز کند.

نحوه استراحت یا خوابیدن برای درمان دیسک کمر

گفتیم که استراحت یکی از روش‌های درمان دیسک کمر در منزل شناخته می‌شود، اما آگاهی از نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر کاملاً نکته مهمی است. مهم‌ترین موضوع این است که شما برای مدتی طولانی در یک حالت قرار نگیرید. سطحی که قرار است بر روی آن دراز بکشید باید سطحی سفت باشد.

نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر

حالت‌های خوابیدن مناسب برای بیمار دیسک کمر:

• خوابیدن به پهلو (حالت جنینی)
  • خوابیدن به حالت طاق باز (به همراه یک بالش کوچک در زیر زانوها)
  • خوابیدن به پشت (قرار دادن باشل کوچک در گودی کمر)

با رعایت نحوه استراحت برای درمان دیسک کمر که در این بخش گفتیم می‌توانید اثرگذاری استراحت در منزل را بیشتر کنید. همچنین عدم در نظر گرفتن این نکاتی که عرض کردیم، مانند قرار دادن بالشی کوچک در زیر زانوها و گودی کمی و نیز خوابیدن بر روی سطحی سفت، می‌تواند اثرات منفی داشته باشد.

چکیده مقاله

گردآوری و نگارش مطالب این مقاله با هدف افزایش آگاهی شما عزیزان با نشانه‌ها و علائم دیسک کمر بود. علائمی که خیل عظیمی از مبتلایان در همان اوایل نسبت به آنها بی‌توجه بودند. شما با مطالعه این مقاله قادر خواهید بود علائم دیسک کمر را شناسایی کنید و درصورت بروز برای خودتان و اطرافیانتان، سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا در اسرع وقت پیگیری شود.

همچنین روش‌ها و راهکارهای درمان دیسک کمر در منزل را نیز شناختید، این نکات آنقدر موثر هستند که روند بهبودی شما را تسریع کنند، اما آنقدر موثر نیستند که نخواهید به  پزشک مراجعه کنید. در کل قصد داشتیم بگوییم مراجعه به پزشک را در اولویت خود قرار دهید. ممنون از همراهی و توجه زیبای شما عزیزان….