علائم سرطان استخوان چیست | انواع سرطان استخوان

علائم سرطان استخوان

چند مورد از علائم مهم سرطان استخوان شامل: درد شدید استخوان‌ها، ضعیف شدن استخوان‌ها، التهاب و تورم بیش از حد (وجود تومور)، احساس خستگی زیاد، کاهش وزن شدید و تب و لرز هستند. دلایلی مانند سابقه سرطان استخوان در خانواده، سبک زندگی ناسالم و استعمال دخانیات و غیره نیز می‌توانند اصلی‌ترین دلایل ابتلا به سرطان استخوان باشند.

سرطان استخوان انواع مختلفی دارد که عبارتند از مولتیپل میلوما، استئوسارکوم، کندروسارکوم، سارکوم یوئینگ! هرکدام از این انواع سرطان استخوان ناحیه اثر متفاوتی دارند و برخی از آنها در کودکان و نوجوانان و برخی دیگر در افراد مسن شایع‌ترند. با این حال میزان کودکان و نوجوانانی که به سرطان استخوان دچار می‌شوند بسیار بیشتر از بزرگسالان و افراد مسن است.

موضوع کانونی مقاله حاضر بررسی کامل و جامع علائم سرطان استخوان است. در کنار این موضوع به مواردی مانند علائم سرطان مغز استخوان، علت ابتلا به سرطان استخوان و شیوه‌های درمانی نیز اشاره کوتاهی خواهیم داشت. با مطالعه این مقاله بطور کامل با علائم سرطان استخوان آشنا می‌شوید. دانستن این نشانه‌ها به افراد کمک می‌کند به موقع به پزشک مراجعه کنند تا روند درمانشان هرچه زودتر آغاز شود.

عکس سرطان استخوان

برای درک بهتر از وضعیت استخوان عکس سرطان استخوان را در این بخش برایتان آماده کردیم. اگر به تصویر پایین دقت کنید متوجه می‌شوید که در طول زمان و با اثرگذاری بیماری سرطان، استخوان‌های بدن دچار خوردگی و فرسودگی می‌شوند.

عکس سرطان استخوان

درکنار شرایط تخریبی که برای استخوان‌ها پیش می‌آید می‌توانید توده‌ها و تومورهای سرطانی را هم در تصاویر زیر مشاهده کنید. این توده‌ها در صورت عدم درمان مناسب، روز به روز بزرگ‌تر و حجیم‌تر می‌شوند و در نهایت فشاری که به اندام‌ها وارد می‌کند منجر به درد شدید در بیمار خواهد شد.

شایع ترین علائم سرطان استخوان

سرطان استخوان می‌تواند نشانه‌های متعددی داشته باشد. از درد و التهاب شدید استخوان‌ها گرفته تا کاهش دامنه حرکتی و ضعف و خستگی شدید! برای اینکه بهتر متوجه شوید سرطان استخوان چه علائمی دارد لیست زیر را مطالعه کنید. این لیست به‌صورت جامع و از منابع معتبر تهیه شده است.

  • ضعف شدید استخوان‌ها
  • درد استخوان
  • تورم و التهاب در نواحی آسیب‌دیده
  • قرمزی روی استخوان
  • شکستن استخوان‌ها به راحتی
  • احساس خستگی زیاد
  • کاهش وزن بی‌مورد
  • افزایش درد استخوان در مرور زمان
  • درد شدید استخوان در شب
  • دشواری در حرکت
  • توده‌ای قابل مشاهده و بزرگ روی استخوان
  • تب و لرز شدید
  • کاهش اشتها
  • بی حسی و سوزن سوزن شدن قسمت‌های مختلف بدن
  • سرفه و مشکل در تنفس
  • بالا رفتن فشار خون

هرکدام از این علائم می‌توانند صرفاً به علت سرطان استخوان نباشند و تحت تاثیر سایر عوامل مانند (برخی جراحت‌ها یا بیماری آرتریت) قرار گیرند. در واقع می‌توانیم بگوییم که علائم سرطان استخوان آنچنان شایع نیستند که به سرعت و به خوبی قابل تشخیص باشند. بنابراین ممکن است در اثر برخی دیگر از عوامل و بیماری‌ها خودشان را بیشتر نشان دهند. با این حال اگر علائم فوق (موارد بالا) را مشاهده کردید و در طول زمان این علائم پیشرفت کردند حتماً بدون درنگ در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

علائم انواع سرطان استخوان در بدن انسان!

علائم سرطان استخوان که چند خط بالاتر بیان کردیم گاهی اوقات در تمام استخوان‌ها و اندام‌های بدن متفاوت نیستند. (ممکن است برای سرطان استخوان زانو و پا و دست علائم یکسان و شبیه به هم نباشند.) حال در جدول پیش روی دسته‌بندی می‌کنیم و علائم انواع مختلفی از سرطان استخوان در بدن انسان را شرح می‌دهیم.

علائم سرطان استخوان پالنگ زدن، درد شدید در شب و هنگام خواب
علائم سرطان استخوان زانودرد شدید در زانو (دردهای ناگهانی)، ورم و التهاب زانوها، ناتوانی و سختی در حرکت، ناتوانی در ایستادن بر روی پاها
علائم سرطان استخوان لگندرد ناحیه استخوان لگن، خستگی، تب و لرز و تهوع
علائم سرطان استخوان ترقوهدرد در نواحی گردن، تورم اطراف استخوان ترقوه، درد در نواحی استخوان‌های بازو، بالا رفتن فشار خون، تنگی نفس
علائم سرطان استخوان ساق پادرد شدید در ساق پا، افزایش درد هنگام راه رفتن، توده بر روی استخوان ساق پا، عرق کردن در هنگام خواب، تب و لرز، کم اشتهایی، گرفتگی ساق پا
علائم سرطان استخوان دست و بازووجود توده، درد ماهیچه‌های دست و بازو، ضعف عضلات بازو
علائم سرطان استخوان قفسه سینه یا دندهافزایش درد هنگام راه رفتن و تنفس

علائم سرطان استخوان در کودکان

علائم سرطان استخوان در کودکان شامل مواردی نظیر مشکل در راه رفتن، استخوان‌های ضعیف و شکننده، درد و سفتی و التهاب در محل تومور و غیره می‌شود. دشواری در راه رفتن و لنگ زدن کودکان یکی از اصلی‌ترین علائم سرطان استخوان در کودکان است. با مشاهده چنین علائمی، سهل انگاری را کنار بگذارید و سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

علائم سرطان استخوان در کودکان

نکته بسیار مهم: مکمن است گاهی وقت‌ها والدین علائم سرطان استخوان زانو، پا و ساق پا را با علائم جهش و رشد کودکان اشتباه بگیرند. به همین دلیل تشخیص اینکه این علائم مربوط به سرطان استخوان است یا خیر، نیاز به دانش تخصصی و پزشکی دارد. بنابراین اگر در کودکان علائمی شبیه به علائم سرطان استخوان مشاهده کردید حتماً جدی بگیرید.

علائم سرطان مغز استخوان چیست؟

علائم سرطان مغز استخوان شامل مواردی مانند خستگی زیاد، درد شدید استخوان، حالت تهوع، کاهش وزن شدید و تب و لرز و ضعف هستند. این مواردی که نام بردیم از مهم‌ترین علائم سرطان مغز استخوان بودند، ولی در کل تمام علائمی که در بیماری سرطان استخوان وجود دارد، برای این بیماری نیز دیده می‌شود.

سرطان مغز استخوان در واقع به تولید بیش از اندازه و غیر طبیعی سلول‌های بافت مغز استخوان گفته می‌شود. مغز استخوان همان بافت درونی برخی از استخوان‌های بدن است که در درون آن سلول‌های زیادی وجود دارند. زمانی که این سلول‌ها بیش از اندازه تولید شوند بیماری سرطان مغز استخوان شکل می‌گیرد.

توجه داشته باشید که سرطان مغز استخوان با سرطان استخوان تفاوت دارد. بسیاری از افراد به اشتباه این دو را باهم یکی می‌دانند؛ اما در واقعیت چنین چیزی نیست. علت‌ها و عوامل سرطان مغز استخوان با سرطان استخوان کاملاً فرق می‌کنند.

دلیل ابتلا به سرطان استخوان

دلیل بروز سرطان استخوان چیست؟

عوامل سرطان استخوان شامل چند مورد می‌شود؛ یکی از مهم‌ترین این عوامل سرطان داشتن یکی از اعضای خانواده و بستگان است. کسانی که سابقه بیماری سرطان استخوان در خانواده خود را داشته باشند بیشتر از افراد عادی در معرض خطر ابتلا به این سرطان هستند. علاوه‌بر این عوامل دیگری هم وجود دارد که در ادامه نام می‌بریم:

  • سبک زندگی نا سالم
  • کشیدن سیگار و دخانیات
  • آسیب‌های فیزیکی
  • اشعه‌های خطرناک (اشعه‌های پرتو درمانی)
  • بیماری‌های تخریب استخوانی

سرطان استخوان چگونه قابل تشخیص است؟

پزشکان با استفاده از چند روش پی می‌برند که آیا افراد دچار سرطان استخوان هستند یا خیر! آنها از روش‌هایی مانند معاینات بالینی، بررسی سابقه پزشکی افراد و سابقه خانوادگی، عکس‌برداری‌های مخصوص و نمونه‌برداری استفاده می‌کنند. در روش نمونه برداری پزشکان بخشی از تومورهای ایجاد شده را بعنوان نمونه برای بررسی دقیق‌تر با یک سرنگ بر می‌دارند. همچنین برای تشخیص بهتر گزینه‌های دیگری مانند سونوگرافی و ام آر ای نیز در نظر گرفته می‌شود.

تشخیص علائم سرطان استخوان

اینکه علائم سرطان استخوان چگونه بررسی و تشخیص داده می‌شوند خیلی مهم نیست، تشخیص به موقع از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر علائم سرطان استخوان را مشاهده کردید و متوجه شدید که این علائم روز به روز پیشرفت می‌کنند، در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه کنید. مراجعه زودهنگام به پزشک از این جهت مهم است که روند درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری هرچه سریع‌تر شروع شود.

روش‌های درمان سرطان استخوان

معمولاً درمان سرطان استخوان از نوع خوش خیم شامل مراقبت‌ها و استراحت‌ها و مصرف برخی از داروها می‌شود. این نوع از سرطان استخوان پس از گذشت چند ماه بهبود پیدا می‌کند. با این حال درمان سرطان بدخیم دشوار است. برای درمان سرطان استخوان بدخیم روش‌های متعددی توسط پزشکان ارائه می‌شود. روش‌هایی مانند:

  • پرتودرمانی
  • شیمی درمانی
  • قطع عضو

این روش‌های درمانی جزو کاربردی‌ترین روش‌های درمان سرطان استخوان از نوع بدخیم است. مجدداً تکرار می‌کنیم درمان و از بین رفتن علائم سرطان استخوان به تشخیص به موقع فرد و پزشک بستگی دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله باهم یادگرفتیم که سرطان استخوان با نشانه‌های مختلفی قابل تشخیص است. جامع‌ترین و کامل‌ترین لیست علائم سرطان استخوان را در محتوای حاضر برایتان ارائه کردیم. علائمی مانند ضعف و شکنندگی استخوان‌ها، احساس خستگی زیاد، کاهش وزن شدید، تب و لرز و غیره! سرطان استخوان می‌تواند نواحی مختلفی از اندام‌های استخوانی بدن را درگیر کند.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم به‌صورت تفکیک شده علائم سرطان در هرکدام از این نواحی استخوانی مانند استخوان دست و پا، لگن، ترقوه، قفسه سینه و زانو را نیز خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. در نهایت برای جمع‌بندی مقاله باید بگوییم که بلافاصله با مشاهده این علائم یا پس از گذشت مدتی که این علائم پیشرفت کردند به پزشک مراجعه کنید. مراجعه زود هنگام به پزشک می‌تواند روند درمان را تسهیل و تسریع بخشد. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید…

سوالات متداول:

آیا سرطان استخوان کشنده است؟

ببینید در صورتی که سرطان استخوان از نوع بدخیم باشد و زود تشخیص داده نشود و روند درمان به خوبی انجام نگیرد، بله کشنده است! بنابراین باید علائم شناسایی و خیلی زود برای درمان سرطان استخوان اقدام شود.

طول عمر بیماران سرطان استخوان چقدر است؟

طول عمر مشخص و دقیقی برای بیماران سرطان استخوان وجود ندارد، اما با توجه به آمارها حدود 59 درصد از مبتلایان طول عمری بین 5 تا 10 سال دارند.

آیا علائم سرطان استخوان زانو در زنان و مردان متفاوت است؟

این سوال برای بسیاری از افراد پیش می‌آید، در جواب باید گفت خیر، علائم سرطان استخوان زانو یا هر عضو دیگری (ترقوه، دست و غیره) در زنان و مردان یکی است و هیچ تفاوتی ندارد. علائم سرطان استخوان در اندام‌های مختلف می‌تواند مختلف باشد ولی برای زن و مرد هیچ فرقی نمی‌کنند.

تا الان 2 امتیاز ثبت شده
◾️ اگر این مطلب برایتان مفید بود، لطفا به اشتراک بگذارید
Twitter
Telegram
LinkedIn
Facebook

سوال یا نظری دارید!؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دوازده =