علت سردی پا چیست؟ (دلایل اصلی و روش درمان موثر)

عبت سردی پاها

بسیاری از افراد با کوچک‌ترین تغییر دمای هوا (سردشدن) به شدت احساس سرما در دست و پا می‌کنند. فرقی هم نمی‌کند فصل گرما باشد یا سرما! در هر صورت این افراد دست و پایشان بسیار سرد شده و از بابت این اتفاق اذیت می‌شوند.

علت سردی پاها در چیست؟ ضعیف بودن جریان خون در بدن، مشکلات گوارشی و معده، آسیب به برخی اعصاب دست و پا در اثر دیابت، مصرف الکل و استعمال دخانیات، کم خونی و اضطراب و استرس از چند مورد از مهم‌ترین علت سردی استخوان پا و دست هستند. همراه ما باشید تا در این مقاله علت سردی کف پا و درمان آن را در این مقاله باهم بررسی کنیم.

علت سردی پا چیست؟

چرا در دست و پاهایمان به یکباره احساس سرمای شدید می‌کنیم؟ این موضوع به دلایل زیادی بستگی دارد، بعضی بیماری‌ها یا یک‌سری فعالیت‌های خاص وجود دارند که می‌توانند این اتفاق را تشدید کنند. بگذارید در ادامه ابتدا به‌طور جامع تمام علت‌های سردی دست و پا را بررسی کنیم و سپس به توضیحات تکمیلی بپردازیم.

  • ضعیف بودن جریان خون
  • آسیب به اعصاب پا در اثر عدم کنترل دیابت
  • نوروپاتی محیطی
  • کم خونی
  • غلظت خون
  • اختلالات گوارشی
  • انسدادهای کبد و تحال
  • نارسایی کلیه
  • مصرف الکل در طولانی مدت
  • دیسک کمر
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری رینود
  • بیماری لوپوس
  • کمبود برخی از ویتامین‌ها
  • یبوست
  • استرس و اضطراب
  • اَنگل (زیرا از مواد مغذی بدن تغذیه می‌کند)
  • تنگ شدن رگ‌های خونی
  • حساسیت به برخی غذاها
  • حساسیت به محیط اطراف

لیست فوق اصلی‌ترین و جامع‌ترین لیست علت سردی پاها از زانو به پایین است. حال در ادامه برخی از این علت‌ها که نیازمند توضیحاتی هستند را شرح می‌دهیم و با دقت بیشتری به بررسی مبحث علت سردی استخوان پا می‌پردازیم.

ضعیف بودن جریان خون: کشیدن سیگار، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروق محیطی جزو دلایل اصلی ضعیف شدن جریان خون در بدن هستند. در صورتی که خون در بدن جریان کمی داشته باشد منجر به سردی اندامی مانند دست و پا خواهد شد.

آسیب به اعصاب پا در اثر عدم کنترل دیابت: دیابت یکی از بیماری‌هایی است که بر تشدید سردی انگشتان پا و دست بسیار اثر خواهد گذاشت. در صورتی که دیابت به خوبی درمان نشود ممکن است آسیب‌هایی به اعصاب پاها و دست‌هایمان وارد کند.

نوروپاتی محیطی: آسیب دیدن اعصاب محیطی که می‌تواند منجر به سرما و گرما، حس مور مور و گز گز و بی‌حسی شود. علت اصلی بروز نوروپاتی محیطی، پیشرفت بیماری نوروپاتی دیابتی است.

کم خونی: افرادی که کم خونی دارند در واقع درصد گلبول‌های قرمز و هموگلوبین کمتری دارند. پروتئین‌های موجود در گلبول قرمز مسئول حمل اکسیژن در خون هستند. با کم خونی در واقع می‌توانیم نتیجه بگیریم که اکسیژن کمتری در بدن جریان دارد و در نهایت سردی دست و پاهایمان را حس می‌کنیم.

غلظت خون: غلظت خون نیز یکی از دلایل مهم در سردی پاها است. افرادی که دچار غلظت خون هستند جریان خون پایینی دارند و همین موضوع باعث عدم جریان داشتن و انتقال گرما در بدن خواهد شد.

تیروئید کم کار: در بیماری تیروئید کم کار درواقع میزان و سطح پایینی از هورمون‌های تیروئید تولید شده و همین منجر به تاثیر منفی بر شرایط متابولیسم بدنی و دستگاه گردش خون و دمای بدن می‌شود. در نهایت می‌توانیم بگوییم یک علت سرد شدن پاها همین بیماری کم کاری تیروئید است.

بیماری رینود: این بیماری در واقع دستگاه گردش خون را دچار اختلال می‌کند و به شکلی کاملاً شدید جریان خون در انگشتان دست و پا را کاهش می‌دهد. به طوری که علاوه‌بر احساس سرما و درد، تغییر رنگ پوست (کبودی و سپس قرمز) جزو علائم شایع آن است.

استعمال دخانیات: نیکوتینی که در سیگار و قلیان وجود دارد به تنهایی می‌تواند گردش خون در بدن را دچار ضعف کند. بنابراین با ترک سیگار به بهبود گردش خون بدن خود کمک کرده و یکی از دلایل سردشدن دست و پاهایتان را از میان بردارید.

علت سردی پاها در شب

علت سردی پا در شب می‌تواند همان علت‌های کلی سردی پا باشد که در قسمت قبل به صورت کلی نام بردیم، اما چند مورد وجود دارد که پزشکان بیشتر به این موارد در موضوع سردی پاها در شب توجه می‌‎کنند. گردش خون ضعیف، استرس و اضطراب، دمای محیط اطراف! در طب سنتی نیز دلیل مهم این موضوع گردش خون ضعیف مطرح می‌شود. البته بسیاری می‌گویند کمبود برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هم می‌تواند علت سرد شدن پاها در شب باشد.

علت سردی پا در تابستان

سوالی نزد بسیاری از افراد مطرح می‌شود که علت سردی پا در تابستان چیست؟ تابستان که هوا گرم است و اندام‌های بدن نباید سرد شوند، اما علت سردی انگشتان پا و دست در تابستان دقیقاً چیست؟ در این مبحث، یکی از دلایل اصلی تماس طولانی مدت با سطوح سرد و استفاده از کفش نامناسب است. برخی از پزشکان دلایل عصبی را نیز در علت سردی پا در تابستان می‌دانند.

علت سردی پاها در زنان

زنان به علت شرایط تغییرات هورمونی که دارند بسیار بیشتر از مردان دچار سردی دست و پا می‌شوند. به‌خصوص در دوران قاعدگی حجم خونی که از بدن خانم‌ها خارج می‌شود همراه خود هموگلوبین نیز دارد و به همین علت میزان اکسیژن قابل توجهی از بدن خارج شده و در نهایت سردی دست و پا به وفور حس خواهد شد. 

علت سردی دست و پا در نوجوانان

برای جوانان و نوجوانان، کسانی که سابقه بیماری‌های زمینه‌ای را ندارند تقریبا می‌توانیم بگوییم که دلیل خاصی وجود ندارد. اکثر مواقع پزشکان در این افراد تحرک کم و استرس زیاد از حد را دلیل اصلی می‌دانند. بنابراین یکی از راهکارهای مفید برای نوجوانان و جوانان به منظور کاهش سردی دست و پا افزایش تحرک و فعالیت‌های جسمی (ورزش و پیاده‌روی) است. اما اگر در افرادی که در محدوده سنی میان‌سالی هستند و سابقه بیماری زمینه‌ای دارند باید علائمی نظیر سردی پا و دست خیلی جدی گرفته شود.

علت سردی دست و پا هنگام تب در کودکان

در مواردی که کودکان تب دارند، گاهاً در قسمت مچ پا به پایین و انگشتان دست سردی حس می‌کنیم. با اینکه بالا تنه داغ است چرا در دست و پاها سردی وجود دارد؟ این موضوع دلایلی از جمله مانند نداشتن خواب کافی و مناسب، کمبود برخی از ویتامین‌ها مانند B12 و همچنین فقر آهن و کم خونی در کودکان است.

علت سردی دست و پای نوزاد

در ابتدا اصلی‌ترین دلیل برای سردی دست و پای نوزاد جریان خون ضعیف است. سیستم بدنی کودکان نابالغ است، سیستم گردش خون هم به بلوغ خود نرسیده و توان انتقال مناسب گرما را به سراسر بدن ندارد. دلیل دیگر این موضوع کم بودن میزان چربی در بدن نوزادان است. البته پزشکان یک دلیل دیگر را نیز برای سرد شدن پاها و دست‌های نوزادان دخیل می‌دانند. آن هم عادت نکردن به شرایط محیطی که به تازگی وارد آن شدند!

علت سردی پا بعد از عمل دیسک کمر

بطور کل هر عمل جراحی می‌تواند عوارضی داشته باشد. یکی از عوارض عمل دیسک کمر همین سردی پاها است. حال به چه علت پس از عمل دیسک کمر احساس سردی دست و پا می‌کنیم؟ چند دلیل مختلف دارد، آسیب به برخی از اعصاب، التهاب در جریان خون، عوارض داروهای بی حسی و اضطراب و استرس از جمله دلایل مهم و اساسی سرد شدن پا بعد از عمل دیسک کمر هستند.

درمان فوری سردی پا

درمان سردی پا

برای اینکه به درمان سردی پا بپردازید می‌توانید یک‌سری اقدامات و فعالیت‌های خاصی را انجام دهید. این فعالیت‌های درمانی را در ادامه برایتان شرح خواهیم داد. 

  • برای چند دقیقه بر روی انگشتان پا بایستید و سپس به روی پاشنه برگردید، این کار را چند مرتبه انجام دهید.
  • 15 دقیقه پای خود در یک تشت آب ولرم و نمک خیس دهید.
  • مالیدن روغن‌های گیاهی (مانند زیتون، سیاهدانه، بادام تلخ و…)
  • در داخل جوراب فلفل قرمز یا سیاه بریزید.
  • فعالیت‌های فیزیکی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری (منجر به بهبود روند جریان خون)
  • بادکش کردن در قسمت پشت ساق پا و ران پا
  • استفاده از کمپرس نمک داغ

در روند درمان سردی پا و دست باید به برنامه غذایی خود توجه داشته باشید. هم یک‌سری غذاها را حذف کنید و هم یک‌سری غذاهای مخصوص را به برنامه خود اضافه کنید. در جدول زیر تمام بایدها و نبایدهای غذایی در درمان سردی پا را نام می‌بریم.

غذاهای مناسب برای سردی پا
چه غذاهایی نباید بخوریم؟چه غذاهایی بخوریم؟
کاهش میزان چربی و کلسترولماهی‌های سالم
کاهش مصرف گوشت قرمزسکنجبین
کاهش فست فودنعناع نبات داغ
کاهش مصرف لبنیاتشربت لیموترش عسل
کاهش مصرف ترشیجاتسبزیجات
کاهش مصرف غذاهای دارای مواد نگه‌دارندهمیوه‌هایی مانند نارگیل و موز
کاهش مصرف چای و قهوهغلات سبوس‌دار
غذاهای سرد مانند لبنیاتمغزی‌جات (بادام، پسته، فندوق) به همراه عسل
گوشت کم‌چرب
غذاهای گرم
دمنوش به و سیب
آش جو و سوپ

سایر غذاهایی که باید برای درمان سردی پا مصرف کنید:

  • سماق: برخی از افراد سماق را دم کرده و برخی نیز آن را به همراه سایر غذاها میل می‌کنند.
  • دارچین و زنجبیل: ادویه‌جاتی مانند دارچین و زنجبیل را می‌توانید دم کنید یا در داخل برخی از غذاهایتان بریزید.
  • شاه‌تره و کاسنی: گیاهان شاه تره و کاسنی را با همه اجزایشان در عرق شاه تره و کاسنی دم کنید. حال آن را با خاکشیر و عسل ترکیب کند. این دمنوش را در روزهای اول به فاصله 3 ساعت مصرف کنید. بعد از گذشت 3 الی 4 روز میزان مصرف آن را کمتر کنید و به مدت چند هفته ادامه دهید.

جمع بندی

مقاله حاضر با هدف ارائه اطلاعاتی نظیر علت سردی پاها نگارش شد. در ابتدا مهم‌ترین و کامل‌ترین دلایل سردی پاها را نام بردیم و در ادامه به توضیح هر کدام پرداختیم. عدم عملکرد درست سیستم گردش خون بدن درواقع جزو مهم‌ترین علت سردی پا شناخته می‌شود.

کم خونی، غلظت خون، دیابت، استرس، بیماری‌هایی مانند کم کاری تیروئید و رینود سایر علت های سردی پاها هستند. برای درمان سردی پا می‌توانید یک‌سری اقدامات فیزیکی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و ماساژ و غیره انجام دهید. همچنین با تغییر برنامه غذایی خود قادر به درمان سردی پا و دست خود شوید. ممنون از این که به ما اعتماد کردید و تا پایان مقاله را مطالعه کردید.

تا الان 2 امتیاز ثبت شده
◾️ اگر این مطلب برایتان مفید بود، لطفا به اشتراک بگذارید
Twitter
Telegram
LinkedIn
Facebook

سوال یا نظری دارید!؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 18 =