قرص سلکوکسیب برای چی خوبه؟

قرص سلکوکسیب برای چی خوبه

اگر به دنبال این هستید که بدانید قرص سلکوکسیب برای چیست یا چه موارد مصرفی دارد باید ابتدا آگاه باشید که قرص سلکوکسیب یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که به منظور کاهش درد و تورم به کار می‌رود و تا حد زیادی التهابات را نیز کاهش می‌دهد.

به صورت عمومی این دارو برای دردهایی مانند کمر درد، پا درد، گرفتگی عضلات و در مواردی برای سیاتیک نیز به کار می‌رود.داروی سلکوکسیب به حالت کپسولی در بازار وجود دارد و در نام های تجاری نظیر سلبرکس، کوبیکس، سلبرین، دروکسیب و غیره در دو دوز مصرفی 200 و 100 یافت می‌شود.

در مقاله قرص مسکن قوی برای استخوان درد گفتیم که سلکوکسیب مانند دیکلوفناک یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که به عنوان مسکن قوی برای درد استخوان استفاده ‌می‌شود. این دارو اثر ضد التهابی روی بدن دارد و به کاهش دردهای استخوانی، التهاب و تورم کمک بسیار زیادی می‌کند.

قرص سلکوکسیب 200 برای چی خوبه؟

قبل از اینکه به سوال قرص سلکوکسیب برای چیست پاسخ دهیم ابتدا مکانیزم اثر این دارو را مورد بررسی قرار می دهیم. این دارو جزو دسته داروهای مهارکننده محسوب می‌شود که با ترشح برخی هورمون‌ها از انتشار مواد التهاب زا در بدن جلوگیری می‌کند و در نتیجه به مقدار زیادی درد و تورم را در بدن کاهش می‌دهد.

دوز 200 قرص سلکوکسیب برای موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • درد و تورم
  • آرتروز
  • استئوآرتریت (شکسته شدن پوشش مفاصل)
  • آرتریت
  • اسپوندیلیت انکیلوزان

همچنین در مواردی از این دارو می‌توان برای کاهش دردهایی مانند میگرن، سردرد، دردهای دوران قاعدگی و غیره در صورت صلاح‌دید و تجویز پزشک استفاده کرد.

سلبرین 100 سلکوکسیب برای چیست؟

قرص سلکوکسیب 100 همانند دوز 200 این دارو برای موارد ذکر شده مورد استفاده قرار می گیرد و تفاوت آنچنانی در موارد مصرف وجود ندارد، اما مقدار ماده موثره و نوع و میزان مصرف این دو دوز باهم تفاوت هایی دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده قرص سلبرین 100 و 200 در بزرگسالان برای دردهای حاد یا دیسمنوره اولیه، روماتیسم مفصلی، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی و در نوجوانان برای آرتریت روماتوئید و آرتریت ایدیوپاتیک (تنها با تجویز پزشک) مورد استفاده قرار می گیرد.

طریقه مصرف قرص سلکوکسیب 200 و سلکوکسیب 100

در ابتدا امر باید به این نکته توجه داشته باشید که بدانید قرص سلکوکسیب برای چیست و برای چه دردهایی از آن استفاده می‌شود تا بتواند تاثیر مد نظر را بگذارد. استفاده سرخود و با دوز بالای این دارو ممکن است عوارض جبران ناپذیری را به وجود بیاورد. به همین منظور قبل از مصرف این دارو با یک پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

  • برای دردهای پریودی ابتدا 200 میلی گرم از این دارو را مصرف کنید و در صورت نیاز 12 ساعت بعد 200 میلی گرم دیگر از آن را استفاده کنید.
  • در صورتی که در طول روز مصرف یک نوبت از این دارو را فراموش کرده‌اید، در اولین فرصت از این دارو استفاده کنید و از دو برابر کردن دوز مصرفی دارو خودداری نمایید.
  • برای دردهای مفصلی نظیر آرتروز می توانید از روزی یکبار دوز 200 میلی گرم این دارو استفاده کنید یا هر 12 ساعت (روزی دوبار) از دوز 100 میلی گرم سلکوکسیب مصرف کنید.
  • بعد از مصرف این دارو حداقل به مدت 10 دقیقه دراز نکشید.
  • به منظور از بین بردن دردهای آرتریت می توانید روزی دوبار از دوز 100 یا 200 میلی گرم این دارو استفاده کنید.
  • برای دردهای میگرن یا سر درد نیز می توانید از روزی یک نوبت و دوز 200 این دارو استفاده نمایید.
  • این دارو را با یک لیوان آب (240 میلی لیتر) مصرف کنید، مگر آنکه پزشک دستور دیگری داده باشد.
  • در صورت تجویز پزشک برای نوجوانان اگر بالای 25 کیلوگرم هستند، روزی یکبار و دوز 100 میلی گرم این دارو باید استفاده شود.
  • در صورتی که مشکل معده دارید، بهتر است این دارو را همراه با یک وعده غذایی میل کنید.

اما به طور کلی و به منظور جلوگیری از بروز حساسیت، حتماً قبل استفاده از این دارو از پزشک مشورت بگیرید و نحوه مصرف این دارو را از او بپرسید و از مصرف خودسر این دارو جلوگیری کنید.

عوارض کپسول سلبرین 100 و سلکوکسیب 200

از جمله بزرگترین و شایع ترین عوارضی که این دارو می تواند به همراه داشته باشد مشکلات گوارشی و نفخ است که به کرات دیده شده است. برخی دیگر از عوارض این دارو می تواند شامل؛

  1. انسداد گوارشی و اسهال
  2. تب
  3. سوزش و خارش گلو و چشم
  4. کم آبی بدن
  5. کم خونی
  6. زردی
  7. علائم خون‌ ریزی
  8. سرگیجه
  9. استفراغ یا حالت تهوع
  10. تیرگی ادرار
  11. احساس خستگی و کمبود اکسیژن

همچنین این دارو ممکن است باعث به وجود آمدن بثورات پوستی (بنفش و قرمز)، بالا رفتن ضربان قلب و همچنین افزایش فشار خون شود. به همین منظور با اینکه در بسیاری از افراد این علائم مشاهده نمی‌شود، اما همواره توصیه می شود که با تجویز پزشک از کپسول سلکوکسیب استفاده کنند.

آیا قرص سلکوکسیب فشار خون را بالا میبرد؟

از آنجا که داروی سلکوکسیب یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) فاقد کورتون است می تواند بر روی کلیه ها و ضربان قلب تاثیر بگذارد که همین امر می تواند باعث بالا رفتن فشار خون نیز شود. به همین منظور اگر از داروی سلکوکسیب در هر دوزی استفاده می کنید و مشکل فشار خون دارید همواره فشار خود را کنترل کنید و پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید تا عوارض جانبی احتمالی این دارو، باعث بروز مشکلات حادی نشود.

آیا قرص سلکوکسیب خواب آور است؟

به طور کلی قرص سلکوکسیب بر روی خواب افراد هیچ تاثیری ندارد و داروی خواب آوری محسوب نمی شود و حتی خواب آلودگی جزو عوارض جانبی این دارو هم مبه حساب نمی‌آید، اما پس از مصرف این دارو با کاهش درد و التهابات، یک حس آرامش و راحتی در افراد ایجاد می شود که ممکن است به اشتباه به حالت خواب آوری تشبیه شود.

موارد منع مصرف کپسول سلکوکسیب

اگر با دانستن اینکه قرص سلکوکسیب برای چیست و چه موارد مصرفی دارد، می خواهید به صورت سرخود از این دارو استفاده کنید باید بدانید که این دارو در مواردی نیز منع مصرف دارد و نباید از این دارو استفاده شود. برخی از این موارد شامل؛

  • برای افرادی که به داروهایی نظیر آسپرین و داروهای غیر استروئیدی دیگر حساسیت دارند.
  • برای افرادی که فشار خون بالا دارند (باید تحت نظر پزشک استفاده شود).
  • افرادی که سابقه خون ریزی معده دارند.
  • افراد باردار یا افرادی که قصد بارداری دارند.
  • افرادی که به کم خونی یا لخته شدن خون دچار هستند.
  • اگر سابقه جراحی های متعدد داشتید باید مصرف این دارو تحت نظر پزشک باشد.
  • مصرف الکل و سیگار در حین استفاده از این دارو باید قطع یا محدود شود.

همچنین افراد مسن نسبت به عوارض این دارو حساس ترند و نباید به صورت سرخود از این دارو استفاده کنند و مصرف قرص سلکوکسیب برای کودکان و نوجوانان باید با تجویز پزشک باشد.

تداخلات دارویی کپسول سلکوکسیب

وجود تداخل بین دو یا چند دارو می تواند تاثیرات آن را از بین ببرد و خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد، به همین منظور در هنگام استفاده از دارو سلکوکسیب باید با تداخلات دارویی این کپسول آشنا شوید.

  1. دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مانند بروفن و ناپروکسن)
  2. قرص لیتیوم کربنات
  3. رقیق کننده های خون مانند آسپرین، وارفارین و آمپول های زیرجلدی انوکساپارین
  4. برخی قرص‌های فشار و داروهای مسدود کننده گیرنده مانند لوزارتان و والسارتان
  5. قرص فلوکونازول
  6. داروهای فشارخون دیورتیک مانند فروزماید
  7. داروهای کورتونی مانند پردنیزولون

همچنین داروی سلکوکسیب می تواند با برخی دیگر از داروها مانند هیدروکورتیزون، دگزامتازون، بیسموت ساب سالیسیلات، آمی تریپتیلین، کلوپیدوگرل و غیره نیز تداخل داشته باشد.

قیمت کپسول سلکوکسیب 200

قیمت کپسول سلکوکسیب با توجه به ایرانی یا خارجی بودن این دارو می تواند متفاوت باشد و به تبع آن قیمت کپسول سلکوکسیب خارجی (celeberex) از نسخه ایرانی آن گران تر خواهد بود. اما قیمت های کپسول سلکوکسیب ایرانی یکسان بوده و توسط سامانه اطلاعات دارویی کشور اعلام می شود و در تمام داروخانه های کشور عرضه می شود.

جمع بندی

برای استفاده از کپسول سلکوکسیب در ابتدا امر باید بدانید که قرص سلکوکسیب برای چیست و چه موارد مصرفی دارد. این کپسول به عنوان یک دارو مهار کننده محسوب می شود که با تاثیر بر روی برخی هورمون ها از ترشح آنزیم های التهاب زا جلوگیری می کند. این دارو در دو دوز 100 و 200 و به حالت کپسولی یافت می شود.

از کپسول سلکوکسیب در بیماری هایی نظیر آرتروز، آرتریت، گرفتکی های مفصلی، میگرن، دردهای دوران قاعدگی و غیره با تجویز پزشک استفاده می‌شود.

در صورتی که این دارو به صورت سرخود استفاده شود، ممکن است مشکلاتی نظیر حالت تهوع، سردرد، سرگیجه، زردی و غیره به وجود بیاورد، که می تواند خطرناک باشد.

ممنون از ثبت نظر ارزشمندتون 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

در صورتیکه قادر نیستید پاسخ سوال خود را در این صفحه پیدا نمایید، به کمک کد پیگیری که در زمان ثبت سوال جدید که در اختیار شما قرار داده شد، پاسخ سوال خود را پیگیری نمایید.