نشانه های جوش خوردن استخوان [ 4 علائم مهم جوش خوردن ]

نشانه های جوش خوردن استخوان

شکستگی استخوان از جمله مواردی است که ممکن است در زندگی هر فردی رخ دهد و عوارض جانبی مختلفی به همراه داشته باشد. در هنگام به وجود آمدن چنین مشکلی مراجعه به پزشک در اولویت قرار دارد. متخصص با انجام بررسی های لازم، فرایند های درمانی را آغاز می‌کند و پس از طی دوره نقاهت با تحلیل نشانه‌های جوش خوردن استخوان، دستورات لازم را تجویز می‌کند.

عموماً متخصصین ارتوپد از دو روش گچ گرفتن یا عمل جراحی برای جوش خوردن استخوان‌ها استفاده می‌کنند، که این فرایند ها ممکن است بسته به محل و میزان شکستگی، 3 الی 6 ماه زمان نیاز داشته باشد.

همچنین استفاده از مکمل‌هایی مانند ویتامینC، ویتامینD، کلسیم و غیره به بهبود فرایند جوش خوردن استخوان‌ها و افزایش تراکم آن‌ها کمک می‌کند.

در مقاله بهترین دارو برای جوش خوردن استخوان گفتیم دارو و مکمل های زیادی وجود دارد، اما اینکه آیا واقعاً اثر مثبتی دارند یا خیر و آیا می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، بستگی به صلاح‌دید پزشک دارد. در این مقاله چند نمونه از داروهایی که موثرتر عمل کرده‌اند و معمولاً پزشکان آن‌ها را برای جوش خوردن استخوان تجویز می‌کنند را معرفی کردیم.

فیلم جوش خوردن استخوان

به منظور آشنایی بیشتر با فرایند جوش خوردن استخوان و نحوه تشکیل اتصال مجدد بین آن‌ها به فیلم جوش خوردن استخوان زیر دقت کنید.

انواع روش های جوش خوردن استخوان

پس از شکستگی، عموماً دو روش اصلی برای جوش خوردن استخوان ها وجود دارد. انتخاب این که از کدام روش استفاده شود، بسته به نوع، محل و میزان شکستگی استخوان دارد.

جوش خوردن طبیعی استخوان و گچ گرفتن

در این روش با استفاده از گچ یا پوسته ای از فایبرگلاس، بر روی اندام شکسته شده قالب گیری انجام می دهند تا در مدت زمان مشخصی ثابت بماند و جوش خوردن طبیعی استخوان ها رخ دهد. این روش غالباً برای شکستگی های خفیف و کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرد و عملکردی مانند آتل دارد.

از زمان گچ گرفتن تا مشاهده نشانه های جوش خوردن استخوان شش الی هشت هفته زمان نیاز است و پس از آن پزشک ارتوپد با انجام آزمایش های مورد نیاز، از صحت جوش خوردن استخوان اطمینان حاصل می‌کند.

عمل جراحی و استفاده از پلاتین

پزشک متخصص با توجه به میزان و محل شکستگی می تواند از گزینه‌ی دیگری به نام عمل جراحی استفاده کند. عموماً متخصصان این روش را برای شکستگی های شدیدتر یا برای اندام هایی مانند ساق یا ران پا، به کار می برند. در این راه حل، با قرار دادن فلزی بر روی محل شکستگی، از عدم تکان خوردن و جابجایی آن اطمینان حاصل می کنند تا نشانه های جوش خوردن استخوان با سرعت بیشتری ظاهر شود.

یکی از مهم ترین فلزاتی که در این روش استفاده می‌شود، پلاتین است. پلاتین از جنس فولاد ضد زنگ است که وجود آن با بدن واکنشی نمی دهد و پس از مشاهده نشانه های جوش خوردن استخوان و تایید پزشک، در صورت صلاح دید از بدن خارج می‌شود.  

استفاده از مکمل های دارویی، آمپول های تزریقی شکستگی، مراجعه به فیزیوتراپی و غیره از دیگر موارد کمک کننده به جوش خوردن استخوان است.

مدت زمان جوش خوردن استخوان با پلاتین

با در نظر گرفتن میزان شکستگی، به طور کلی 3 تا 6 ماه برای جوش خوردن استخوان با استفاده از پلاتین زمان احتیاج است. وجود پلاتین بعد از بروز نشانه های جوش خوردن استخوان، ضروریتی ندارد و افراد با توجه به نظر پزشک می توانند آن را بردارند و یا با آن کاری نداشته باشند. اما اگر برخی از نشانه های زیر را مشاهده کردید، سریعاً با پزشک خود مشورت کنید و با صلاح‌دید او، پلاتین را از بدن خارج کنید.

  1. درصورتی که در محل جراحی عفونتی مشاهده کردید.
  2. اگر پلاتین دچار جابجایی شده باشد.
  3. در صورتی که قبل از جوش خوردن کامل استخوان، پلاتین از محل جوش شکسته یا جدا شده باشد.
  4. اگر پلاتین دچار بیرون زدگی شده باشد و آن را بتوان از روی پوست احساس کرد.

البته برای برداشتن پلاتین افراد نیاز به عمل جراحی دیگری دارند که دوره نقاهت عمل دوم، بین 6 الی 8 هفته است. پس از انجام این عمل افراد باید از داروهای آنتی بیوتیک و غیره با توجه به دستور پزشک استفاده کنند.

انواع شکستگی های استخوان

عموماً استخوان های بدن از استحکام و مقاومت بالایی برخورد دار هستند اما اگر از آن‌ها به درستی مراقبت صورت نگیرد، به راحتی در اثر ضربه‌های ساده و یا حتی دویدن اشتباه دچار ترک یا شکستگی می شوند.

هرچه سن افراد بیشتر می‌شود احتمال این شکستگی ها به علت ضعیف شدن استخوان ها و غضروف ها افزایش می‌یابد و در اثر اتفاقات و ضربات ساده تری این مشکلات رخ می‌دهد و در نتیجه جوش خوردن طبیعی استخوان ها به زمان بیشتری احتیاج دارد. برخی از شایع ترین انواع شکستگی استخوان شامل؛

  • شکستگی باز
  • شکستگی بسته
  • شکستگی ترکیبی
  • شکستگی فشاری
  • ترک استخوان
  • شکستگی بیرون‌زدگی

شکستگی استخوان می تواند با علائمی مانند درد، تورم، التهاب و غیره همراه باشد که به منظور تشخیص شکستگی باید به پزشک متخصص مراجعه شود. پزشک معالج با بررسی های بالینی و تصویربرداری، مراحل اولیه تشخیص را انجام می دهد و به منظور کسب اطلاعات بیشتر باید از مواردی مانند ام ‌ار‌ا ی، سی تی اسکن، رادیولوژی و غیره استفاده کند.

پزشک متخصص ارتوپد با انجام موارد فوق و تجویز داروها و ورزش‌های مناسب به ترمیم و بهبود استخوان ها کمک می کند و باعث پدیدار شدن نشانه های جوش خوردن استخوان در افراد می شود.

علائم جوش خوردن استخوان

پس از شکستن استخوان و احساس درد شدید و خون مردگی در محل شکستگی، تورم و التهابات شدیدی در آن نقطه به وجود می آید که پس از مراجعه به پزشک و انجام مراحل یاد شده جوش خوردن استخوان ها آغاز می شود.

از اولین نشانه های جوش خوردن استخوان می توان به عدم احساس درد در محل شکستگی اشاره کرد. یعنی وقتی به آرامی و با انگشتان دست خود بر روی محل شکستگی یا دو سر آن، فشاری وارد می کنید احساس درد نمی کنید.

از دیگر نشانه های جوش خوردن استخوان عدم حرکت قطعات شکسته شده نسبت به یکدیگر است که پس از طی کردن طول درمان، شخص جابجایی ها را احساس نمی کند.

موارد کمک کننده به جوش خوردن استخوان

در کنار گچ گرفتن یا عمل های جراحی استفاده از برخی مواد مکمل می‌تواند فرایند بروز نشانه های جوش خوردن استخوان را تسریع ببخشد. برخی از موثر ترین موادی که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند عبارتنداز؛

  • کلسیم: از مهم ترین موادی که به استحکام استخوان ها و فرایند جوش خوردن استخوان ها کمک می کند کلسیم است. این ماده به مقدار زیادی در فراورده های لبنی، سویا، ماهی و غیره یافت می شود.
  • ویتامین c: وجود ویتامین c در بدن باعث افزایش کلاژن سازی می شود و کلاژن از حیاتی ترین مواد تشکیل دهنده سلول های استخوانی و در نتیجه جوش خوردن محل شکستگی است.
  • ویتامین D: استفاده مداوم از ویتامین D باعث بهبود فرایند سلول سازی استخوان می شود و در نتیجه تراکم بافت استخوانی افزایش می یابد.

همچنین استفاده مداوم از مواد قندی، دخانیات، نوشابه های گازدار و غیره می تواند بر روی فرایند جوش خوردن استخوان ها تاثیر بگذارد و سرعت آن را به شدت پایین بیاورد.

جمع بندی

شکستگی استخوان می‌تواند شامل انواع گوناگونی باشد که تشخیص نوع شکستگی و نحوه درمان آن بر عهده پزشک ارتوپد است. متخصص با توجه به نحوه و میزان شکستگی عموماً از دو روش گچ گرفتن یا عمل جراحی برای جوش خوردن استخوان‌ها استفاده می‌کند.

با توجه به نحوه درمان، افراد پس از گذرندان دوره نقاهت می‌توانند با مراجعه به ارتوپد و بررسی نشانه های جوش خوردن استخوان از صحت اتصال استخوان‌های خود اطمینان کسب کنند و اگر مشکل خاصی وجود نداشت، با رعایت احتیاط‌های لازم مانند روز اول از آن استفاده کنند.

آیا استخوان شکسته مثل اول می شود؟

با بررسی نشانه های جوش خوردن استخوان می توان این موضوع را از ابعاد گوناگون مورد تحلیل قرار داد. اندازه استخوان در قبل و بعد شکستگی باید یک اندازه باشد و کوتاه نباشد، تا فرد دچار مشکل نشود. همچنین محل جوش خوردن استخوان ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. پزشک ارتوپد باید دقت کند که استخوان به صورت زاویه دار جوش نخورد تا فرد درگیر کج جوشی استخوان نشود.
در صورتی که نکات فوق در هنگام جوش خوردن استخوان رعایت شود، استخوان شکسته مثل اول می شود اما این بار باید فرد با احتیاط بیشتری رفتار کند تا دوباره دچار شکستگی نشود، که درمان آن به مراتب سخت تر است.

مدت زمان جوش خوردن استخوان ساق پا

با توجه به حساس بودن استخوان ساق پا مدت زمان مشخصی برای جوش خوردن آن وجود ندارد و برای هر فرد با توجه به ژنتیک، سن، میزان شکستگی و غیره متفاوت است. اما به طور کلی و برای شکستگی های معمولی زمان حدودی 6 الی 9 هفته ای برای جوش خوردن استخوان ساق پا نیاز است.

ممنون از ثبت نظر ارزشمندتون 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هفده =

در صورتیکه قادر نیستید پاسخ سوال خود را در این صفحه پیدا نمایید، به کمک کد پیگیری که در زمان ثبت سوال جدید که در اختیار شما قرار داده شد، پاسخ سوال خود را پیگیری نمایید.