روماتیسم چیست و چه علائمی دارد!؟ + روش درمان موثر

روماتیسم چیست

روماتیسم یک بیماری مزمن که در اثر فشار وارده به غشای اطراف مفاصل بدن به‌وجود می‌آید. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌های بدن حمله می‌کند و در اثر آن آسیب‌هایی به شکل درد و تورم و التهاب نمایان می‌شوند. علائمی مانند درد و سفتی شدید مفاصل، خستگی شدید و تب و سوزن سوزن شدن از جمله مهم‌ترین نشانه‌های روماتیسم مفصلی به حساب می‌آیند.

روماتیسم چیست و چه علائمی دارد؟

روماتیسم چیست و چگونه به وجود می آید؟

برای درمان روماتیسم مفصلی چه اقداماتی باید انجام داد؟

به‌منظور رسیدن به پاسخ این سوالات، ادامه مقاله را به دقت بخوانید. با ما همراه باشید…

روماتیسم چیست؟

روماتیسم یا آرتریت روماتوئید (rheumatoid arthritis) در واقعیت امر یک بیماری خود ایمنی است. به این صورت که سیستم دفاعی بدن کار خود را به اشتباه انجام می‌دهد و به بافت‌های بدن حمله می‌کند. این حمله بطور کلی در غشای اطراف مفاصل اتفاق می‌افتد. یعنی ناحیه اثر و شروع بیماری روماتیسم از این بخش بدن شکل می‌گیرد.

اگر به معنی نام علمی این بیماری دقت کنیم (آرتریت یعنی التهاب مفاصل)، بنابراین نتیجه می‌گیریم که بیماری روماتیسم در واقع با مفاصل بدن سر و کار دارد. از این رو پاسخ دو سوال اساسی (روماتیسم چیست) و (روماتیسم مفصلی چیست)، یک جواب واحد است و دو مقوله جدا از هم نیستند. اگرچه روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئیدانواع مختلفی دارد که در بخش‌های بعدی با آنها آشنا خواهید شد.

انواع روماتیسم

با این حال، اثرات منفی روماتیسم صرفاً برای مفاصل نیست، می‌تواند بر روی نواحی مختلفی از بدن همانند پوست، قلب، ریه و چشم‌ها و سایر بافت‌های بدن تاثیرات منفی خود را وارد کند.

حال، علت اینکه به سایر نواحی بدن نیز ضربه می‌زند چیست؟ چرا زمانی که حمله اصلی در نواحی مفاصل رخ می‌دهد، آسیب‌های متعددی در سایر بخش‌های بدن نمایان می‌شوند؟

ببینید علت اصلی آسیب به سایر نواحی بدن، التهابی است که در اثر افزایش صخامت غشای اطراف مفاصل به‌وجود می‌آید. با اینکه این بیماری در ابتدا به صورت درد شناسایی می‌شود، اما به همراه خود تورم و التهاب را نیز درپی دارد. به مرور زمان همانطور که گفتیم این التهاب به حدی زیاد می‌شود که به‌راحتی برای سایر اعضای بدن، نقش آسیب زننده خواهد داشت.

انواع روماتیسم

اگر بخش قبل را به خوبی مطالعه کرده باشید، متوجه این شدید که روماتیسم و روماتیسم مفصلی در واقع یک چیز هستند. با این حال انواع مختلفی از جمله رماتیسم عصبی، روماتیسم کمر، روماتیسم گردن و غیره وجود دارند که طبق قولی که داده بودیم در این بخش قرار است انواع روماتیسم را برای شما عزیزان شرح دهیم.

روماتیسم عصبی

بیماری روماتیسم عصبی یک نوعِ بسیار بسیار اذیت کننده از روماتیسم است که در اثر فشار زیاد وارده به رشته‌های عصبی بوجود می‌آید. پیش از اینکه علت این موضوع را پیگیر شویم، بهتر است بدانید که با ابتلا به بیماری روماتیسم عصبی شما احساس سوزن سوزن شدن دست و پاها را خواهید داشت. همچنین توانایی تحرک ماهیچه‌ها در اثر این بیماری کاهش پیدا می‌کند.

خب حال برگردیم سراغ علت ابتلا به بیماری روماتیسم عصبی؛ اگر خاطرتان باشد در بخش ابتدایی و تعریف روماتیسم گفتیم که التهاب بیش از اندازه غشای مفاصل، فشار مضاعفی به سایر بخش‌های بدن وارد می‌کند. یکی از همین فشارهای وارده مربوط به رشته‌های عصبی بدن است که نتیجه آن شکل‌گیری بیماری روماتیسم عصبی می‌شود.

روماتیسم کمر

در یک کلام، بیماری روماتیسم کمر یا همان (اسپوندیلیت آنکیلوزان) در اثر التهاب بخش‌هایی از جمله ستون فقرات و استخوان‌های لگن بوجود می‌آید. نشانه اصلی این بیماری به نوعی خم شدن قامت رو به جلو باشد. به این بیماری روماتیسم ستون فقرات نیز گفته می‌شود.

روماتیسم گردن

اگر بخواهیم این مورد را نیز ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که فشار زیاد به مهره‌های گردن روماتیسم گردن را شکل می‌دهد. در اثر روماتیسم گردن، مهره‌های فوقانی گردن بیشتر آسیب می‌بینند. روماتیسم گردن در یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زیر مجموعه روماتیسم است که در بسیاری از افراد خود را نشان می‌دهد.

خطرناکترین نوع روماتیسم

در کل هر نوعی از آرتریت می‌تواند خطرناکترین نوع روماتیسم و آرتریت باشد، البته درصورتی که دیر برای درمان روماتیسم اقدام شود. با این حال خطرناکترین نوع روماتیسم، آرتروز است. زیرا آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ارتریتی شناخته می‌شود. اگرچه برای تمام این موارد و بیماری‌ها، شیوه‌های درمانی به‌خصوصی وجود دارد.

علت روماتیسم چیست

علت روماتیسم چیست

تا به حال یک علت واحد برای بیماری روماتیسم شناخته و معرفی نشده است. روی هم رفته مجموعه‌ای از علل‌ها در پاسخ به سوال علت روماتیسم چیست لیست می‌شوند. در ادامه این علت‌های روماتیسم را ارائه کردیم:

  • زندگی ناسالم
  • مشکلات عصبی
  • ساییدگی زیاد مفاصل
  • سابقه خانوادگی

این موارد از مهم‌ترین عوامل روماتیسم مفصلی به حساب می‌آیند، اما همانطور که ابتدای مقاله عرض کردیم روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است. اصلی‌ترین علت روماتیسم نیز همین اختلال سیستم ایمنی و وارد کردن آسیب به بافت‌های خودی تلقی می‌شود.

بیشتر از اینکه بخواهید پیگیر علت روماتیسم مفصلی باشید، بهتر است نسبت به التهاب و دردهای مزمن در بدن حساسیت نشان دهید و سر فرصت به پزشک مراجعه کنید.

علائم روماتیسم

روماتیسم، به ویژه به عنوان آرتریت روماتوئید شناخته شده، یک بیماری التهابی مزمن است که بیشتر مفاصل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد مفاصل
  • تورم مفاصل
  • سفتی مفاصل
  • خستگی شدید
  • کاهش وزن
  • کاهش دامنه حرکتی
  • سوزن سوزن شدن اندام‌های بدن
  • تب، ورم، گرمی، قرمزی
علائم روماتیسم چیست

برخی از این علائم در دو طرف بدن به صورت متقارن دیده می‌شود که خود یکی از علائم به حساب می‌آید. اگر شما یا کسی که می‌شناسید علائمی مشابه تجربه می‌کنید، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

علائم روماتیسم عصبی چیستعلائم روماتیسم خونی چیست
سوزن سوزن شدن بدنزخم‌هایی در سطح پوست
کرختی اندام‌هادرد انگشتان
کاهش دامنه حرکتیچشم درد
_ضعف عضلانی

راه و روش درمان روماتیسم چیست

فرآیند درمان روماتیسم چیست؟ به چه صورت است؟ چه اقدامات درمانی باید برای روماتیسم انجام داده شود؟

درمان روماتیسم چیست

در ابتدا بهتر است بدانید که روماتیسم یک بیماری مزمن است، بنابراین درمان روماتیسم مفصلی نیازمند گذر زمان طولانی خواهد بود. برای مدیریت و کاهش علائم روماتیسم، سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن یکی از روش‌های اصلی درمان در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین اقدامات درمانی برای روماتیسم اشاره می‌کنیم:

  • انجام طب سوزنی
  • تنظیم اصولی خواب
  • ترک سیگار و دخانیات
  • استفاده از کمپرس گرم و سرد
  • انجام فعالیت‌های درمانی فیزیوتراپی
  • مدیریت استرس به کمک مدیتیشن یا تای‌چی
  • مصرف مکمل‌های غذایی کنترل شده (با توجه به نظر پزشک)

درمان روماتیسم مفصلی باید تحت نظر پزشک متخصص روماتولوژی باشد، زیرا نیاز به تنظیم دقیق داروها و روش‌های درمانی بر اساس واکنش بیمار و شدت بیماری دارد.

برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم

سوال اصلی مبتلایان به روماتیسم این است که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم !؟ در پاسخ، برای درمان روماتیسم مفصلی می‌توانید هم دارو مصرف کنید، هم تغذیه خود را بهبود دهید. اگر تمایل به مصرف دارو دارید داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ناپروکسن، سلوکسیب و همچنین داروهای سرکوب‌کننده ایمنی (DMARDs) مانند متوتروکسات، هیدروکسی کلروکین و لفلونوماید را میتوانید مصرف کنید.

توجه کنید که برای استفاده از این داروها و درمان‌ها، حتماً باید به پزشک مربوطه مراجعه کنید و با نظر و نسخه ایشان هماهنگ باشید.

غذاهای پیشنهادی برای درمان و بهبود روماتیسم مفصلی:

  • ماهی‌های چرب مانند سالمون، ساردین، و قزل‌آلا، (اسیدهای چرب امگا-3)
  • میوه‌ها و سبزیجات (مانند انواع توت‌ها، گیلاس، اسفناج، کلم بروکلی و گوجه‌فرنگی)
  • روغن زیتون به علت دارا بودن اسیدهای چرب غیراشباع
  • آجیل‌هایی مانند گردو

راهکار درمان روماتیسم زانو چیست

یکی از انواع روماتیسم‌های مفصلی که شایع است، روماتیسم زانو نام دارد. برای درمان روماتیسم زانو نیز راهکارهای زیر بسیار موثر هستند:

  • شنا و انجام حرکات ورزشی و نرمشی
  • استفاده از زانوبندهای طبی
  • فیزیوتراپی و الکتروتراپی
  • آب‌درمانی

دشمن روماتیسم چیست

علاوه‌بر روش‌های درمانی که در بخش‌های فوق در موردشان صحبت کردیم، دو مورد بسیار آسیب زننده وجود دارد که در واقع دشمن روماتیسم قلمداد می‌شوند.

استرس: استرس یکی از عواملی است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و منجر به افزایش التهاب می‌شود. بنابراین برای درمان روماتیسم مفصلی به این موضوع نیز توجه و تا حد امکان اضطراب و استرس را از خود دور کنید.

مصرف دخانیات: گزارشات و تحقیقات علمی حاکی از آن است که استعمال سیگار و دخانیات منجر به افزایش خطر ابتلا به روماتیسم می‌شوند.

توجه به این عوامل و تلاش برای کاهش یا اجتناب از آن‌ها می‌تواند به بهبود شرایط بیماران روماتیسمی کمک کند.

جمع‌بندی مقاله

محتوای مقاله حاضر حول محور سوالاتی از قبیل روماتیسم چیست، علت‌ها و علائم روماتیسم کدامند و روش‌های درمان روماتیسم مفصلی توضیحاتی را ارائه کرده است. بطور کلی با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که روماتیسم یک بیماری خود ایمنی و مزمنی است که درمان آن زمان‌بر خواهد بود. راهکارهای درمانی آن نیز شامل مصرف دارو، خوردن یک‌سری منابع غذایی مفید و همچنین انجام حرکات ورزشی و فیزیوتراپی اصولی می‌شود. امیدواریم که محتوای نگارش شده برایتان مفید واقع شده باشد و در رفع دغدغه و سوالاتی از قبیل روماتیسم مفصلی چیست و چگونه درمان میشود به شما کمک کرده باشد.

تا الان 1 امتیاز ثبت شده
◾️ اگر این مطلب برایتان مفید بود، لطفا به اشتراک بگذارید
Twitter
Telegram
LinkedIn
Facebook

سوال یا نظری دارید!؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =