برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم

برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم

برای درمان روماتیسم مفصلی باید صبور باشید، چراکه روماتیسم مفصلی (RA) یک بیماری خودایمنی مزمن است و درمان طولانی مدتی دارد. درمان روماتیسم مفصلی شامل رعایت اصول خاصی است.

اصولی مانند مصرف دارو، غذاهای مفید، استفاده از شیوه‌های درمان روماتیسم در طب سنتی و همچنین ورزش را باید در برنامه روزانه خود قرار دهید. با این حال اولین سوال شما این است که برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم؟ در اصل این محتوا برای پاسخ به این سوال نگارش شده است. با ما همراه باشید….

برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم

برای درمان روماتیسم مفصلی که در واقع یک بیماری مزمن است و درمان طولانی مدتی نیاز دارد، علاوه‌بر مصرف قرص روماتیسم و قویترین داروی روماتیسم، باید به این دقت که کنید که چه غذاهایی برای درمان روماتیسم مفصلی مفید است.

پیشنهاد میکنیم مقاله روماتیسم چیست و چه علائمی دارد را حتما مطالعه کنید تا در مورد این بیماری مزمن اطلاعات کامل تری داشته باشید.

بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی، قرصی است که بتواند از میزان سفت شدن مفاصل کم کند و مواد مغذی برای ترمیم و بهبود وضعیت مفاصل را به بدن برساند. به عنوان مثال قرص گلوکزآمین این کار را به خوبی انجام می‌دهد. لیستی از دسته‌بندی بهترین قرص برای درمان روماتیسم را در ادامه در اختیار شما قرار دادیم:

داروهای مهارکننده سیستم ایمنی بدن: از آنجایی که روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است و سیستم ایمنی بدن به بخش‌های مختلف بدن آسیب می‌زند، باید داروهایی مصرف کنید که مانع از ادامه فرآیند خود زنی سیستم ایمنی و عملکرد اشتباه آن شوید. برخی از این داروها عبارتند از:

  • متوترکسا
  • هیدروکسی کلروکیل
  • فلونومای
  • سولفاسالازین

داروهای ضدالتهابی: این داروها بیشتر برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال به این معنی نیست که تاثیری در درمان روماتیسم مفصلی نداشته باشند.

  • ایبوپروفن
  • ناپروکسن
  • سلکوکسیب

قویترین داروی روماتیسم

خیلی ساده باید بگوییم که داروی واحدی به عنوان بهترین و قویترین داروی روماتیسم وجود ندارد. علتش چیست؟ همانطور که چند خط بالاتر عرض کرده بودیم، روماتیسم یک بیماری مزمن است و درمان روماتیسم مفصلی زمان‌بر خواهد بود. بنابراین باید ترکیبی از چند دارو و قرص روماتیسم را مداوم مصرف کنید تا به امید خدا درمان قطعی روماتیسم مفصلی نصیب شما شود.

چه غذاهایی برای درمان روماتیسم مفصلی مفید است

چه غذاهایی برای درمان روماتیسم مفصلی مفید است

اگر برایتان سوال است که غیر از قرص روماتیسم، برای درمان روماتیسم مفصلی چی بخوریم و چه کارهایی انجام دهیم نگران نباشید، بخش بعدی محتوا به همین موضوع می‌پردازد.

خبر خوش این است که روند درمان روماتیسم مفصلی نیز مانند برخی دیگر از بیماری‌ها، با رعایت برنامه غذایی تسریع می‌بخشد. بنابراین بدون مقدمه در ادامه خواهیم گفت که چه غذاهایی برای درمان روماتیسم مفید است.

  • میوه و سبزیجات
  • امگا 3 (ماهی‌های چرب)
  • غلات کامل
  • آجیل و مغزها
  • روغن زیتون
  • حبوبات

اساسی‌ترین نوع اثرگذاری این غذاها بر روند درمان روماتیسم مفصلی کاهش التهاب است. همچنین پروتئین موجود در این مواد غذایی منجر به تقویت و استحکام مفاصل می‌شود. بطور کلی منیزیم، آهن، روی و پتاسیم، ویتامن‌های A,D,C,E  و سلنیم جزو منابعی هستند که هم قدرت آنتی اکسیدانی دارند و هم در تقویت مفاصل بسیار مفید واقع خواهند شد.

صبحانه برای روماتیسم

این مواد غذایی را حتماً در برنامه غذایی روزانه خود لحاظ کنید تا از اثرات مثبت آنها بهره‌مند شوید. اینکه در وعده‌های غذایی خود چی می‌خورید نیز بسیار مهم است. یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی که در آن مواد غذایی مفید جذب بدن می‌شود، صبحانه است. صبحانه برای روماتیسم شامل موارد زیر است:

  • جو دوسر
  • تخم مرغ آب‌پز
  • ماهی چرب
  • نان سبوس‌دار با آووکادو

رابطه شیر و روماتیسم مفصلی؟

آیا شیر برای آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی مناسب است؟ بسیاری از محققان و پزشکان اذعان می‌کنند که شیر با وجود اینکه حاوی مواد مغذی و مفید بسیاری است، اما با این حال به علت وجود برخی از پروتئین‌های به‌خصوصی برای روند کاهش التهاب مضر خواهد بود. ارتباط پس نتیجه می‌گیریم که شیر و روماتیسم مفصلی باهم در تضاد هستند و تا حد امکان از مصرف شیر و بطور کل لبنیات خودداری شود.

چه میوه ای برای روماتیسم خوبه

در روند درمان چه میوه ای برای روماتیسم خوبه؟ در فرآیند درمان روماتیسم مفصلی همانطور که گفته شد به‌جز مصرف قرص روماتیسم، میوه‌های به خصوصی نیز موثر هستند.

  • توت‌فرنگی
  • آناناس
  • تمشک
  • آلوئه‌ورا

درنهایت پیشنهاد می‌کنیم به محض مشاهده علائم روماتیسم، سریعاً به پزشک مربوطه مراجعه کنید. با اینکه ما چند مورد از بهترین قرص برای درمان روماتیسم و غذاهای مفید را معرفی کردیم، اما باز با این حال ممکن است پزشک برای شما این موارد را تجویز نکند. زیرا به ویژه قرص روماتیسم می‌تواند عوارضی برای بدن شما داشته باشد که تشخیص آن با دکتر متخصص روماتیسم مفصلی خواهد بود.

درمان روماتیسم در طب سنتی

درمان رماتیسم در طب سنتی

نمی‌توان گفت جدیدترین درمان روماتیسم، اما یکی از شیوه‌های درمانی که امروزه بسیار توسط پزشکان پیشنهاد می‌شود همین درمان رماتیسم در طب سنتی است. برای درمان رماتیسم در طب سنتی به دستورالعمل‌های زیر توجه کنید.

استفاده از گیاهان دارویی

گیاهان دارویی مختلفی در حوزه طب سنتی وجود دارند که برای کاهش علائم روماتیسم مفصلی توصیه می‌شوند. گیاهانی مانند زنجبیل، زردچوبه و چای سبز که خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارند.

ماساژ درمانی

ماساژهای ملایم می‌تواند به کاهش درد و بهبود حرکت مفاصل کمک کند. پیش از اینکه فرآیند ماساژ درمانی برای کاهش درد و التهاب مفاصل را شروع کنید، نحوه ماساژ دادن را آموزش ببینید. زیرا یک حرکت اشتباه می‌تواند آسیب‌ها را بیشتر از پیش کند.

سایر روش‌های درمان رماتیسم در طب سنتی:

  • طب سوزنی
  • ورزش و فعالیت بدنی
  • استفاده از روغن‌های گیاهی

ورزش برای روماتیسم

در فرآیند درمان رماتیسم مفصلی، ورزش را از قلم نندازید. اثراتی که برخی از حرکات ورزشی می‌توانند بر کاهش التهاب و درد و به‌خصوص تقویت مفاصل ایفا کنند، به مراتب می‌تواند بسیار موثرتر از قرص روماتیسم و سایر روش‌های درمانی باشند. بنابراین پیشنهاد می‌شود علاوه‌بر اینکه به دنبال قویترین داروی روماتیسم هستید، نیم‌نگاهی نیز به ورزش برای روماتیسم داشته باشید. ورزش در واقع دشمن روماتیسم لقب دارد.

ورزش برای روماتیسم
  • ورزش‌های کم‌فشار مانند پیاده‌روی: این ورزش‌ها فشار کمتری بر روی مفاصل وارد می‌کنند. علاوه‌بر پیاده‌روی پیشنهاد می‌شود هر از گاهی شنا و ورزش‌های آبی و همچنین دوچرخه سواری را نیز انجام دهید. ورزش‌های نرم و کم‌فشار به مرور زمان به تقویت عضلات کمک می‌کنند.
  • تمرینات کششی: تمرینات کششی و نرمش‌های کششی بطور موثری، دامنه حرکتی مفاصل را افزایش می‌دهند. همچنین منجر به کاهش خشکی و سفتی مفاصل می‌شوند. ورزش‌های مفید در این بخش شامل یوگا و تای چی می‌شوند.
  • تمرینات تقویتی: تمرینات تقویتی مانند اسکات، لانژ، تمرین‌های با دمبل و وزنه‌های سبک به تقویت عضلات کمک شایانی می‌کنند.

برای اطمینان از اینکه چه ورزشی دقیقاً برای شرایط روماتیسم مفصلی شما مناسب است می‌توانید با پزشک مربوطه این نوع درمان‌ها مشورت کنید و طبق دستورات ایشان عمل کنید.

جمع بندی:

محتوای حاضر، حول محور درمان روماتیسم مفصلی مطالبی را خدمت شما عزیزان ارائه داد. با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که برای رماتیسم مفصلی چی بخوریم، بهترین قرص برای درمان روماتیسم مفصلی و اینکه چه غذاهایی برای درمان روماتیسم مفصلی مفید است. در بخش درمان دارویی چند قرص روماتیسم موثر مانند متوترکسات و هیدروکسی کلروکین و در بخش درمان روماتیسم در طب سنتی روش‌هایی مانند استفاده از گیاهان دارویی و ماساژ درمانی را پیشنهاد دادیم.

درنهایت پیشنهاد ما برای درمان قطعی روماتیسم مفصلی در ابتدا مشورت با یک پزشک متخصص است و در وهله دوم رعایت تمام نکات گفته شده از جمله، غذاهای مفید، داروهای موثر و ورزش. امیدوار هستیم که محتوای نگارش شده در افزایش آگاهی و اطلاعات شما در مورد درمان روماتیسم مفصلی کمکی کرده باشد. ممنون از توجه زیبای شما…

تا الان 3 امتیاز ثبت شده
◾️ اگر این مطلب برایتان مفید بود، لطفا به اشتراک بگذارید
Twitter
Telegram
LinkedIn
Facebook

سوال یا نظری دارید!؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =